Tim Cook biografie: The Genius Who Took Apple to the Next Level

Tim Cook biografie

Ga er maar aan staan: de bijzonder charismatische CEO van ’s werelds hipste tech-bedrijf is overleden. Veel te jong, veel te tragisch. Er is een opvolger nodig die de kar kan trekken. De verwachtingen zijn hooggespannen, en dat is dan nog een understatement. Hét recept om groots te falen. Dit is in een notendop wat Tim Cook overkwam in 2011 bij het overlijden van Steve Jobs.

Tim Cook biografie

Hoe het afliep? Acht jaar na dato is er een boek met de titel ‘The Genius Who Took Apple to the Next Level’. Geschreven door Leander Kahney, die we ook kennen van andere biografieën over Apple-coryfeeën.

Deze review stond in iets andere vorm in iCreate 108.

Tim Cook biografie: geen smeuïge details

Tim Cook staat erom bekend dat hij zijn privéleven zo veel mogelijk afschermt. Mocht je denken dat je in deze biografie de saillante details alsnog krijgt voorgeschoteld, dan kom je bedrogen uit. Ergens op driekwart van het boek zegt de schrijver: ‘Toen ik research deed voor dit boek, heb ik totaal niet in zijn privéleven lopen wroeten. Cook houdt zijn privéleven privé, en dat wil ik graag respecteren.’

Toch leer je het een en ander over Cook. Dat hij opgroeide in een benauwd stadje ergens in het zuiden van de VS. Dat hij altijd al zo keurig en intelligent was, en hoe hij – aanvankelijk bij IBM – razendsnel carrière maakte in de productie- en distributielogistiek. Gaandeweg het boek ontdek je bovendien dat heel veel van Cooks persoonlijke opvattingen zijn doorgesijpeld in het beleid van Apple. Zoals gezegd: hij is een voorstander van privacy – en prompt is dat een speerpunt van Apple. En zo zijn er wel meer zaken waardoor je Cook en zijn invloed op Apple stiekem toch wat beter gaat begrijpen, ook al lijkt niets in dit Cook-boek écht volkomen nieuw.

Blijkbaar nog altijd in de schaduw van

Het boek is nu verkrijgbaar in het Engels. Er is een ‘ouderwetse’ papier versie, maar het is natuurlijk ook te downloaden via de iOS-app Boeken. Deze zomer verschijnt er ook een Nederlandse vertaling bij uitgeverij Spectrum, nu al te bestellen bij Bol.com. In de Nederlandse versie ontkomt ‘The Genius’ overigens niet aan een schreeuwerige verduidelijk op de kaft: ‘CEO van Apple, na Steve Jobs’. Dat je het even weet.

• Helder geschreven
  • Zeer informatief

• Niet zo smeuïg