Terug naar PlayStation VR: ben jij klaar voor virtual reality?
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Reviews

PlayStation VR: ben jij klaar voor virtual reality?

Door Laura Grootaarts2 april 2018 11:116 min. leestijd0

Het is maar goed dat dit artikel over de PlayStation VR – Sony’s virtual reality-bril – ­ een review is en geen workshop. In het geval van een workshop had ik namelijk stap voor stap uit moeten leggen hoe je de PlayStation 4, de processoreenheid, de headset, de camera en de tv aan elkaar moet knopen. Nu volstaat het om te zeggen dat dit aansluiten met eeen beetje geduld geen raketwetenschap is, maar wel een gigantische kabelspaghetti in je huiskamer teweegbrengt. En het is al minder erg dan bij de eerste versie van eind 2016.

PlayStation VR

Prijsverlaging

Op de bank gaan zitten dus, en daarna vooral niet meer al te veel bewegen. Zit je rustig? Dan vertellen we je ook maar meteen even hoe duur deze constructie is. De bril kost sinds 29 maart 299 euro (voorheen 399). Heb je nog geen PlayStation-camera, tel daar dan nog 60 euro bij op. En dan zijn er nog (optioneel) de Move-bewegingscontrollers voor 80 euro. Oh, en dat is nog exclusief de PlayStation van 300 euro. Toch is dit momenteel nog altijd de voordeligste manier om thuis virtual reality te ervaren. Voor de concurrentie – de HTC Vive en de Oculus Rift – moet je heel wat dieper in de buidel taasten.

Headset

PlayStation VR headset

Het wordt tijd om de headset op te zetten: het futuristische apparaat houdt ergens het midden tussen een helm en een skibril. De headset zit behoorlijk comfortabel. De ‘ring’ om je hoofd kun je met een druk op de knop verstellen. De voorkant zit niet bijna tegen je oogkas aangeduwd, maar zweeft ergens voor je ogen. Dat betekent dat ook de brildragenden onder ons eindelijk eens virtual reality kunnen ervaren. Dichterbij halen van het brilgedeelte kan ook weer met één knopje: zwarte flappen aan de zijkant sluiten je dan af van de wereld om je heen. Je verwacht van de headset dat hij gaat knellen als een duikbril en dat het dan een zweterige bende wordt, maar na een uur gamen heb ik daar nog altijd geen last van.

Virtual reality

Je kijkt in virtual reality niet naar een spel, je zit er middenin. De virtuele werkelijkheid is dus overal. Kijk dus niet alleen voor je uit, maar ook naar ­beneden, de diepte in. Of kijk omhoog of over je schouder: je wordt erdoor omgeven. De PlayStation creëert een compleet nieuwe wereld om je heen, of een oceaan, een intergalactisch sterrenstelsel.

Het positioneren van de camera boven op de televisie is wel een dingetje. Op de headset zitten lampjes die connectie maken met de camera. Daar zit je dan, opgesloten in je helm, midden in die kabelspaghetti waar je niet achter wilt blijven haken. Kortom, hier heb je hulp bij nodig. ‘Zit het goed?’ vroeg mijn hulp me. ‘Ja. Tenminste: als in virtual reality alles op zijn kop staat’, blijkt niet het gewenste antwoord, maar na enige gemorrel zit ik dan toch in ‘virtual reality’. Oftewel: een door de computer gegenereeerde schijnwerkelijkheid overal om je heen.

Pixels tellen

Natuurlijk is virtual reality niks nieuws, het dateert in feite al van de vorige eeuw. Toen leek de virtuele werkelijkheid nog te zijn opgebouwd uit legoblokjes. Al die jaren later is de resolutie natuurlijk stukken beter, 1920×1080 pixels om precies te zijn, maar dat is nog altijd niet subliem. Op het internet roepen sommige gamers dat ze de pixels kunnen tellen. Als je het mij vraagt, is dat wat overdreven. Oké, vergeleken met de hedendaagse super­scherpe tv-schermen ga je enkele jaren terug in de tijd. Maar je gaat zó op in het spel dat het niets afdoet aan de beleving. Het enige wat bij mij de illusie soms als een zeepbel uiteen laat spatten, is het feit dat je zittend gamet, ook als je in het spel wegduikt of aan het rennen bent. Maar dat is misschien maar goed ook, gezien de eerder geconstateerde kabelspaghetti.

PlayStation VR ervaring

PlayStation VR Workds

Maar hoe is het nou in virtual reality? Ik probeer een paar games en demo’s uit. In PlayStation VR Worlds laat ik me in een metalen haaienkooi traag de oceaan in zakken. Boven me drijven fluorescerende kwallen, onder me zweeft zeewier door het water en ergens in mijn ooghoek schiet zenuwachtig een visje weg. Het is allemaal heel Burgers’ Zoo-achtig en sereen totdat we vanaf de zijkant gebeukt worden door een haai. Het mag mij nog wel wat spectaculairder, dus zet ik de horrorgame Resident Evil op. Ik zie rechts iets wat ik niet wil zien en draai mijn hoofd in een reflex naar links, waar ik oog in oog kom met iets wat ik al helemáál niet wil zien. Geen succes dus. Of juist wel, want realistisch en claustrofobisch is het zeker.

VR motion sickness

PlayStation VR Last Guardian

Heel wat meer plezier beleef ik aan een demo van The Last Guardian. Hierin kom ik ook in oog te staan met Trico, een soort combinatie van een vogel, een kat en een aanhankelijke pup. En dat dan in formaatje dinosaurus, waardoor ik alsnog terugdeins als hij met zijn kop op ooghoogte aan me gaat lopen snuffelen. Hier heb ik voor het eerst écht het gevoel dat ik een beetje losgezongen raak van de werkelijkheid. Als ik vanaf grote hoogte de antieke ruïnes in kijk, ervaar ik zowaar iets van hoogtevrees. En tegelijkertijd flitst het door mijn hoofd dat de omgeving zo indrukwekkend is dat ik hiervan wel een foto zou willen maken, wat natuurlijk helemaal niet kan. Met een glijvlucht beland ik met beide benen weer terug op aarde. Ik moet er even van bijkomen, ook omdat ik gevoelig blijk voor VR motion sickness – een soort wagenziekte. Daar heeft overigens lang niet iedereen last van.

Toch geen gimmick

De PlayStation VR is een geweldige eerste kennismaking met virtual reality, op vrij laag­drempelige wijze. Zodra je de headset op hebt, gaat er een wereld voor je open en het voelt ook echt alsof je daar deel van uitmaakt. Je moet het eigenlijk zelf ondervinden, het is heel overtuigend. Natuurlijk zijn we nog in een vroeg stadium en kan er nog het een en ander verbeterd worden – minder kabels en meer pixels, om maar eens wat te noemen. Maar eenmaal bezig ben je deze imperfecties meteen weer vergeten, omdat je toch wel wordt opgeslokt door het spel dat overal om je heen plaatsvindt. Het is veel minder een gimmick dan dat je verwacht als je de helm voor het eerst op zet. Dat belooft nog wat voor de toekomst.

Je koopt de PlayStation VR bij onder meer Mediamarkt.

Deze review komt uit iCreate 97:

iCreate 97
iCreate 97
iPhone verslaving: zo kick je af
Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar