Olympus Mark IV: fraaie retro-camera met een moderne pit

Olympus Mark IV

De OM-D E-M10 Mark IV is het laatste model dat volledig door Olympus is ontwikkeld. Sinds de overname door investeringsmaatschappij Japan Industrial Partners gaat er een behoorlijke schok door het bedrijf, die zeker ook invloed zal hebben op toekomstige camerageneraties. Maar deze retro-camera heeft alle sterke punten van zijn populaire voorganger vakkundig overgenomen en zou ondanks al deze tegenslagen best behoorlijk populair kunnen worden bij beginnende fotografen.

Retro van buiten

Net als zijn voorgangers onderscheidt de E-M10 Mark IV zich van de concurrentie door zijn klassieke uiterlijk. De chique retro body (optioneel tweekleurige verkrijgbaar) blijft trouw aan de designlijn van het bedrijf. En net als zijn voorgangers is de behuizing bijna uitsluitend gemaakt van kunststof. Dat hadden we gezien de lage prijs ook wel verwacht.

De bedieningselementen spreken voor zich. De grote hoofdknop zit op de linker bovenkant en kun je ook gebruiken om de geïntegreerde flitser met richtgetal zeven in te schakelen. Direct achter de flitser zit de scherpe en aangenaam grote elektronische zoeker met 2,36 miljoen pixels. Op de rechter bovenkant vinden we het grote modus- wiel en nog twee wieltjes.

Alle bedieningselementen voelen goed aan en hebben een zeer fijne weerstand die per ongeluk verstellen helpt voorkomen. Het grootste deel van de achterkant wordt in beslag genomen door het uitklapbare 3,0-inch touchscreen met 1,04 miljoen pixels.

Je kunt het display gebruiken voor selfies door het naar beneden te klappen. Zolang je vanuit de hand fotografeert werkt dat uitstekend, maar zet je de retro-camera op een statief, dan blokkeert de statiefkop het naar beneden geklapte display volledig.

Modern van binnen

De meest opvallende verandering ten opzichte van de voorganger vinden we terug aan de binnenkant van de camera. De sensor heeft nu een resolutie van 20 megapixel, maar liefst 4 megapixel meer dan de derde generatie. Daarbij is de fabrikant trouw gebleven aan het beproefde FourThirds-formaat met MFT-vatting.

Ook de prestaties van de autofocus zijn drastisch verbeterd. In directe vergelijking met de Mark III is de tijd die nodig is om scherp te stellen op een onderwerp gehalveerd, en dat ongeacht de lichtomstandigheden. Erg prettig!

Ten slotte is ook de beeldkwaliteit verrassend. De dslm combineert de geweldige resultaten van de E-M1X op het gebied van resolutie en detail met een ruisprestatie die veel beter is dan die van zijn voorganger. Wat betreft de beeldkwaliteit zet de camera de beste waarde neer van alle Olympus camera’s. Klasse! Verder neem je video’s op in uhd-resolutie en is er een handige automatische timelapse functie. Alleen de accu is met 1210 mAh wat aan de lage kant.

Resolutie, details en ruis

Op het hoogtepunt geeft de OM-D E-M10 IV in de resolutiemeting ongeveer 1900 lijnenparen weer van de theoretisch mogelijke 2333 lijnenparen per beeldhoogte (lp/ bh). Bij het weergeven van fijne details komt de camera op 1545 lijnenparen. Wat betreft storende ruispixels is er tot en met ISO 800 geen enkele reden tot kritiek. Een prima prestatie.

De Olympus OM-D E-M10 Mark IV voldoet zonder meer aan de verwachtingen. De bouwkwaliteit is van topklasse en de uitstraling van deze retro-camera is wederom een lust voor het oog. Het grootste pluspunt is de toename van de resolutie tot 24 megapixel. Voor de rest is het afwachten hoe de camera-activiteiten van Olympus zich met een nieuwe partner zullen ontwikkelen. De basis is in elk geval solide.