Nu op Netflix: Better Call Saul (seizoen 2)

Auteur: Laura Grootaarts
Better Call Saul

Hij is terug! De mislukte advocaat Jimmy McGill is momenteel te zien in het tweede seizoen van Better Call Saul, de spin-off van Breaking Bad. De nieuwe serie is vanaf dinsdag te vinden op Netflix, uitzonderlijk genoeg eerder in Europese versie  van de streamingsdienst dan in de Amerikaaanse.

Speelt zich af vóór Breaking Bad

In Better Call Saul draait alles om Saul Goodman. Die kennen we nog als de advocaat met connecties in de onderwereld die in Breaking Bad Walter White steeds weer van de regen in de drup hielp. Better Call Saul speelt zich ruim vóór Breaking Bad af, in de tijd dat inklapbare telefoontjes nog hip waren waren en Apple de eerste iPods in de markt zette. Saul heeft zichzelf nog geen pseudoniem toegedicht en heet dus nog gewoon Jimmy.

In het eerste seizoen van Better Call Saul deed Jimmy nog een dappere poging om een keurige advocaat te worden die keurige mensen helpt, maar je voelde toen al op je klompen aan dat dat een kansloze onderneming is. Hij heeft jarenlang het rechte pad gekozen, ook om de eer van zijn advocatenfamilie hoog te houden, maar waar heeft dat hem gebracht?

De knop moet om

Zonder al te veel van het verhaal te verklappen: in dit tweede seizoen gaat de knop om: de sullige Jimmy moet veranderen in de louche Saul die hij in Breaking Bad is. Maar laat hij nu net, na jarenlang niet eens een middelmatige advocaat te zijn geweest, een topbaan aangeboden krijgen. Even lijkt hij dus alsnog het rechte pad op te gaan … Heel even maar.

Better Call Saul

In deze eerste aflevering zitten weer verschillende scènes waarbij je denkt: nee! Doe het niet, je werkt je in de nesten, dit kan alleen maar voor problemen zorgen, blijf hierbij vandaan. Maar natuurlijk kan Jimmy het niet laten. En natuurlijk weet het prototype domme crimineel ook niet beter. We weten nu al dat alles weer vreselijk uit de hand gaat lopen, maar hoe? De chaos wordt ook in dit seizoen ongetwijfeld nog groter dan je zelf voor mogelijk houdt, zoals altijd in het Breaking Bad-universum.

Better Call Saul niet als marathon

Als het dan zo’n fijne serie is, waarom heb je dan niet gelijk vier of vijf afleveringen erdoorheen gejaagd? Simpel: de serie is niet in zijn geheel op Netflix verschenen. Iedere week, nadat de serie is uitgezonden op het Amerikaanse AMC, wordt de nieuwste episode toegevoegd op Netflix. We moeten dus nog een week geduld hebben om te zien in wat voor ellende Jimmy zich nu weer gaat storten.

Nieuwsgierig? Bekijk hieronder alvast de trailer van seizoen 2.