Choices: speel je eigen story

‘Maar het icoontje is een beetje vrouwelijk, toch?’, zei ik laatst tegen een vriendin. Zij had mij kort daarvoor een suggestie gedaan voor een app die we toch echt in iCreate moesten testen. ‘Ja klopt, maar daar moet je even overheen kijken’, antwoordde ze.

Vooruit, we zouden iCreate niet zijn als we niet onbevooroordeeld een app kunnen testen. De app in kwestie heet ‘Choices: Stories you play’. Of nou ja, we zeggen app, maar eigenlijk is het meer een mengelmoesje tussen een game en een boek. En het suikerzoete icoontje was ook niet helemaal onterecht, maar daarover straks meer.

Visual Novels

In Choices vind je een heleboel zogeheten ‘visual novels’ uit verschillende genres om te lezen. Avontuur, romantiek, fantasy – er is voor ieder wat wils. Wanneer je het eerste hoofdstuk van zo’n boek opent, krijg je een mooi vormgegeven stripverhaal voorgeschoteld met een behoorlijke portie interactiviteit. Dat begint bij het aanmaken van je personage. Ben je een vrouw of man? Hoe zie je eruit? En hoe heet je eigenlijk? De persoon die je hebt aangemaakt is in het vervolg de hoofdfiguur van het boek. Wij kiezen als eerste voor het horror-verhaal ‘It lives in the woods’. Nadat we een personage hebben ontworpen, worden we direct midden in het verhaal gegooid.

Het bijzondere: het is de schrijvers gelukt om je meteen te grijpen. En niet alleen omdat het spannend is geschreven, nee, vooral omdat we continu meebeslissen over wat de hoofdfiguur gaat doen of zeggen. Hoe ga je met je medemensen om? Wil je echt naar dat verlaten hutje in het bos gaan? Als jij degene bent die tijdens het lezen van een boek of kijken van een film altijd denkt dat de figuren de verkeerde beslissing nemen, kun je nu laten zien hoe het wel moet. En uiteraard heeft elke beslissing gevolgen voor de rest van het verhaal.

Diamanten

De gevolgen van Choices op mijn avonden thuis waren overigens ook te merken. De televisie met Netflix bleef uit en in plaats daarvan zat ik vastgekluisterd achter mijn iPhone-scherm. Na een paar avonden ben ik echter ook wat minpuntjes tegengekomen.

Ten eerste: het suikerzoete icoontje was zoals gezegd niet voor niets. Het merendeel van de verhalen heeft een duidelijke focus op romantiek, liefde en relaties. Voor de liefhebber, dus. Er zijn ook een aantal ‘stoerdere’ verhalen, maar in tegenstelling tot bij veel andere games vormt dit hier de minderheid. Het tweede minpunt is het systeem rondom de in-game valuta, diamanten. Die verdien je door te spelen, met in-app aankopen of door reclames te kijken. Vervolgens gebruik je de diamanten om je personage aan te passen (leuk) of om bepaalde beslissingen in het verhaal te mogen nemen (frustrerend). Nou ja, gelukkig is de app verder gewoon reclamevrij en wij zijn begonnen om onze diamanten op te sparen voor de belangrijkste … Choices.