Beste apps van 2011: Spotify

Spotify is een enorme muziekbibliotheek waarin miljoenen nummers zijn opgeslagen. Omdat het bedrijf achter dit programma overeenkomsten heeft gesloten met platenmaatschappijen kan de muziek legaal beluisterd worden. Downloaden kan niet, omdat Spotify gebaseerd is op het streaming-principe, maar je kunt bestanden wel offline beschikbaar maken. Ook al heb je op sommige momenten geen internet, je kunt toch naar je favoriete muziek blijven luisteren.

Opmars
In Europa is Spotify aan een enorme opmars bezig en inmiddels bevat de muziekbibliotheek al meer dan dertien miljoen nummers. Iedere dag komen daar zo’n tienduizend nummers bij. De dienst werkt met verschillende soorten lidmaatschap: voor €9,99 euro in de maand ben je ‘Premium’- abonnee en kun je via de Spotify-app voor de iPhone muziek luisteren en afspeellijsten maken. Betaal je €4,99 dan kun je ook muziek streamen, maar werken bepaalde extra functies niet.

Wil je eerst even de kat uit de boom kijken, dan probeer je Spotify Open, waarmee je gratis zes maanden lang twintig uur per maand muziek kunt luisteren, om erachter te komen of het programma iets voor jou is. Maar een betaald lidmaatschap is de ultieme manier om legaal en voor een betaalbare prijs nieuwe én oude muziek te ontdekken.

Standaard krijg je als ‘Premium-gebruiker’ hoge kwaliteit muziek. Je streamt dan namelijk 320kbps mp3’s, de hoogste kwaliteit als het gaat om mp3’s. Mocht je deze kwaliteit willen aanpassen, dan kun je dat onder ‘Settings’ doen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om niet alleen via wifi, maar ook via 3G muziek te streamen. Deze optie staat meestal uit, want het streamen van muziek zorgt voor veel datagebruik.

Verder kun je in de Spotify-app voor de iPhone vrijwel alles doen wat je ook met de versie voor je computer kunt: zoeken op artiesten, albums en nummers, muziek waarderen en afspeellijsten maken. Tevens kun je muziektips van Spotify bekijken en nummers verzenden naar Spotify-contactpersonen. Deel je muziek via e-mail, sms, Facebook en Twitter. Uiteraard ontbreken ook de functies ‘shuffle’ en ‘repeat’ niet.

iPhone | Gratis | Spotify | 12+ | v.0.4.22 | 7,4MB