Beste apps van 2011: GarageBand

Of je nu een amateur-muzikant bent of een professional, het volgende scenario klinkt je vast bekend in de oren: je bent onderweg, krijgt een briljant idee voor een nieuwe track maar hebt geen goede manier om je idee vast te leggen. Je komt thuis, neemt plaats in je studio en… bent alles vergeten. Met de komst van opnamestudio GarageBand zijn deze problemen nu eindelijk verleden tijd en kun je je ideeën waar je ook bent vastleggen, uitwerken en naar je bandleden sturen via e-mail.

Draagbare studio
Staat het idee van zo’n draagbare studio je aan, dan wil je natuurlijk weten of GarageBand uitgebreid genoeg is om kwaliteitsproducties mee te maken. Laten we beginnen met het aanbod aan instrumenten: je hebt de beschikking over een gitaar, bas, keyboard, drums en kunt uit een enorme hoeveelheid variaties kiezen. Zo creëer je met de Hollywood Strings een melancholische sfeer, of pas je het rauwe geluid van de Live Rock Kit toe om je publiek eens goed los te laten gaan.

Opnemen doe je met een acht tracks tellende recorder. Tegen alle verwachtingen in hou je voldoende overzicht, ook al heb je alle tracks gevuld met stukjes muziek. De iPad leek aanvankelijk ongeschikt voor het bewerken van zo veel tracks, maar gelukkig is dat niet zo. De eenvoud van het bewerken is te danken aan de gebruiksvriendelijke interface en de hulpfunctie, die je in één oogopslag laat zien waar alle functies verstopt zitten.

Ook op je iPhone
Sinds november 2011 kun je ook op je iPhone genieten van deze muziekstudio. En wie verwacht dat GarageBand op de iPhone een uitgeklede variant van de iPad-versie is, zal zijn mening moeten herzien. Kies uit dezelfde hoeveelheid instrumenten, elk met hun eigen klank, en ook de Smart-instrumenten maken gewoon hun opwachting. Ook de AirPlay-functionaliteit werkt net zo goed als op de iPad. Je hoeft niet te stuntelen met ingewikkelde exportprocedures maar je streamt jouw muzikale meesterlijk eenvoudig naar een AirPlay-, bluetooth-, of HDMI-apparaat.

Heb je de app al eerder aangeschaft op de iPad en wil je hem nu op je iPhone uitproberen? De app is universeel, dus je hoeft de iPhone-versie niet apart te kopen.