Review: Grayout (app)

Grayout

Apps kunnen veel voor je betekenen. Ze zijn handig, grappig, onmisbaar … Maar een app die je horizon verbreedt? Die zie je niet zo vaak. En van een game verwacht je dit al helemaal niet. Toch lukt Grayout dit kunststukje. Geloof je het niet? Nou, dan volgt hier de uitleg.

Grayout: spelen met letters en woorden

Grayout is de opvolger van Blackbar, een interactief tekstavontuur waarin je achter de inhoud van gecensureerde teksten moet komen. Ook in Grayout draait alles rondom letters en woorden, maar dan op een compleet andere manier. Je bent Alaine die wakker wordt in een ziekenhuis. Zij heeft een ongeluk gehad en lijdt nu aan afasie, een taalstoornis waarbij je – kort door de bocht – problemen hebt met communiceren (voor meer informatie wijzen we je graag door naar Wikipedia).

Woordraadsels met hindernissen

Het enige wat je in het spel doet, is proberen om met een aantal woorden complete (helaas alleen Engelse) zinnen te maken. Op die manier praat je met de mensen in het ziekenhuis en ga je verder in het verhaal. Daarover willen we niet te veel verklappen, maar de dokter in het ziekenhuis is blijkbaar niet van plan om je gewoon beter te maken. Geleidelijk worden de woordraadsels moeilijker doordat letters ontbreken en visuele effecten je waarneming verstoren. In de video hieronder zie je wat je ervan kunt verwachten.

Uniek spel

Wat het spel zo goed en uniek maakt? Ten eerste is het dystopische verhaal erg spannend, je wilt gewoon weten wat met Alaine gaat gebeuren. Ten tweede – en dat is veel belangrijker – lukt het Grayout om over te brengen hoe het voelt om daadwerkelijk aan afasie te lijden … Tenminste, dat denken we, we hebben de aandoening zelf gelukkig niet. Hoe dan ook, het geeft in ieder geval meer inzicht en creëert bewustzijn.

Grayout kost € 2,99 en is te downloaden in de App Store.