Apple laat Google vallen en stapt over op een in eigen beheer ontwikkelde kaarten-app. Later dit jaar zal de app worden geïntroduceerd en zo wordt duidelijk hoe de eens zo innige vriendschap en samenwerking tussen de twee bedrijven is bekoeld nu Apple en Google concurrenten zijn op de smartphone- en tabletmarkt.
Meer inkomsten
Locatie speelt een steeds grotere rol op de advertentiemarkt. Door advertenties te koppelen aan de plaats waar iemand zich bevindt, zijn deze meer waard. Dergelijke reclame neemt dit jaar al 25 procent van de mobiele advertentiemarkt in. Doordat de aanstaande kaarten-app van Apple zelf is, kan het bedrijf uit Cupertino de winst van dergelijke advertenties straks geheel in eigen zak steken.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
• €72 korting én extra inruilvoordeel
• Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Meer controle
Behalve de extra inkomsten uit advertenties, heeft Apple nog een belangrijke reden om Google te laten vallen en op eigen kaarten over te schakelen. Door met een alternatief te komen met unieke functies, hoopt Apple dat ontwikkelaars apps maken die uniek zijn voor iOS, waardoor de populariteit van iOS-apparaten toeneemt. Zo verstevigt Apple dus zijn positie op de markt. Google zit natuurlijk ook niet stil: morgen (6 juni) houdt het een conferentie waar het naar eigen zeggen de ‘volgende dimensie van Google Maps’ zal presenteren.
Praat mee!