Terug naar Waarom Apple $ 3 miljard neertelde voor Beats
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Waarom Apple $ 3 miljard neertelde voor Beats

Door Jelle Mol10 juli 2014 11:493 min. leestijd0

Apple en Beats

Eind mei werd officieel bekendgemaakt dat Apple koptelefoonmaker Beats heeft overgenomen voor het astronomische bedrag van $ 3 miljard. Sindsdien is het vooralsnog stil rondom het nieuw ingelijfde bedrijf. Wat wil Apple eigenlijk met Beats?

Beats koptelefoonmode

In 2006 werd het Amerikaanse Beats opgericht door hiphop-producer Dr. Dre en platenbaas Jimmy Iovine, twee veteranen in de muziekindustrie. Beiden zijn nu werkzaam als senior adviseurs voor Apple. Het audiomerk is voornamelijk bekend van de populaire koptelefoons Beats by Dre. Volgens kenners klinken de Beats-koptelefoons niet geweldig, zijn ze overdreven duur en voornamelijk een modestatement. Desondanks kan het merk rekenen op een indrukwekkend marktaandeel van 60%, met de jeugd als voornaamste publiek. Een interessante productlijn voor Apple dus, dat ooit een trend zette met de alom bekende witte iPod-oordopjes.

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

• Blijf altijd verbonden, ook zonder iPhone!
• Alleen mogelijk met een mobiel abonnement van T-Mobile

Beats koptelefoon

Muziek streamen met iTunes Radio

Maar hoe hip ook, de opvallende koptelefoons zullen niet Apple’s belangrijkste reden zijn voor de overname. Begin dit jaar werd de streamingdienst Beats Music gelanceerd, een directe concurrent van Spotify en ook van Apple’s eigen iTunes Radio. Een decennium geleden ontketende Apple een ware revolutie met iTunes, maar het kopen van muziek verliest het tegenwoordig van streaming. iTunes Radio zou hier een antwoord op moeten zijn, maar het wil vooralsnog niet vlotten met de dienst. Een jaar na dato is de dienst alleen in de VS en Australië beschikbaar. Daar zou de kennis die bij Beats aanwezig is, verandering in moeten gaan brengen.

Verbinden van muziek en technologie

De sleutelfiguren Dr. Dre en Jimmy Iovine zijn misschien nog wel het belangrijkste in deze deal. Niet alleen heeft met deze overname Apple een van de grootste platenlabels in de pocket, het krijgt nu ook op een totaal andere manier toegang tot de muziekindustrie. Met de ervaring die Dr. Dre en Iovine meebrengen, zou Apple ‘het gat tussen muziek en technologie kunnen dichten’, zoals het eerder deed met iTunes en de iPod.

Iovine heeft hier een duidelijke mening over: ‘iTunes was geweldig, maar het moet de volgende stap maken. Technologiebedrijven kunnen dat niet omdat ze onze cultuur niet begrijpen. We moeten elkaar leren waarderen.’ Iovine erkent dat ook de muziekindustrie moet innoveren en wijst op de personalisatie die Beats Music biedt. ‘Mensen willen niet betalen voor toegang, maar voor service en de totale ervaring.’

Innovatie in de muziekindustrie

Innovatie staat centraal bij Apple en dat heeft het bedrijf ook voor ogen in de muziekindustrie. ‘Muziek zit in ons DNA’, aldus Eddy Cue. Het is Apple in elk geval niet (alleen) te doen om de koptelefoons van Beats. Maar in tegenstelling tot fysieke producten zal met bijvoorbeeld iTunes Radio de inbreng van Dr. Dre en Iovine niet direct zichtbaar zijn. En voor Apple’s grootste overname in de geschiedenis is dat toch wat opmerkelijk.

De nieuwe iPhone 14 Pro: Krijg nu tot €600 terug bij inruil van een iPhone 12 Pro

De nieuwe iPhone 14 Pro: Krijg nu tot €600 terug bij inruil van een iPhone 12 Pro

• Én tot €10 korting per maand!
• Extra voordeel met KPN Hussel

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar