Terug naar Waar blijft Apple CarPlay?
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Waar blijft Apple CarPlay?

Door Arjan Kropman6 februari 2015 14:333 min. leestijd0

Een klein jaar geleden (3 maart 2014) liet Apple de wereld weten over CarPlay. Op de site van Apple is sinds die tijd een lijst van autobouwers te zien die staan te springen om met Apple’s interface aan de slag te gaan. En vervolgens bleef het stil … heel stil.

Cars

CarPlay in 2015?

Wij kunnen niet wachten tot we Apple’s interface ook in de auto kunnen gebruiken, toch moeten we al even geduld hebben en is het einde van het wachten nog niet in zicht. Aftermarket-audiofabrikanten werken al wel met CarPlay, maar de merken zelf bieden nog niets aan. Hoe dat kan? Wij hebben daar wel wat ideetjes over.

1. Implementeren in bestaande hardware is lastiger dan gedacht

Autobouwers maken hun audiosystemen niet zelf, maar werken op hun beurt weer met andere fabrikanten samen. Nu CarPlay vrijgesteld is voor de automerken, moeten zij aan de slag met de Sony’s, Kenwoods en Samsungs van deze wereld. En wanneer Samsung met Apple te maken krijgt …

Alpine CarPlay

2. Autobouwers zijn niet zo snel

Een iPhone-model gaat twee jaar mee als je de S meetelt. Een automodel gaat gemiddeld zeven jaar mee. Dat betekent dat in de autoindustrie wat minder snel gehandeld wordt dan bij Apple. CarPlay wordt niet middenin de life-cyclus van een automodel uitgebracht en dus moet er gewacht worden tot er een nieuw model op de markt komt. Daar komt nog bij dat de industrie vaak al vijf jaar voor de introductie met een nieuwe auto bezig is. Blijkbaar is het niet mogelijk of duur om tussendoor dergelijke ingrijpende wijzigingen in het multimediasysteem aan te brengen.

En komt er dan eindelijk een nieuw model, dan moet het wel het juiste zijn, want geen fabrikant wil CarPlay als eerst in zijn goedkoopste autootje aanbieden.

3. Worstelen met knoppen

Een auto is geen iPhone. CarPlay zal bediend moeten worden met de bedieningsmogelijkheden die de bestaande multmediasystemen in de auto bieden. Het ene merk werkt met touchscreens, het andere met knoppen op het stuur en weer een derde met een centrale joystick op de middenconsole. Apple heeft de sofware klaar, maar de autojongens zijn nog op zoek naar de juiste manier van bedienen. Die moet passen bij het bestaande systeem, maar moet ook veilig zijn: een iPhone bedien je namelijk niet standaard met een snelheid van 120 km/h.

4. Touwtjes uit handen geven

In een interview met Gigaom laat Fords multimedia-opperbaas Don Butler weten dat Apple CarPlay welkom is in hun auto’s, maar dat dit niet betekent dat het merk hun eigen systeem Sync laat varen. Zoals Butler denken er veel: Apple is welkom, maar het eigen systeem blijft de baas. Hoe dedicated zijn ze dus eigenlijk?

Volkswagen CarPlay

5. Er is ook nog zoiets als Google’s Android Auto

Naast Apple heeft Google zijn eigen systeem voor onderweg. Als autofabrikant kom je er (nog) niet onderuit om minstens deze twee mogelijkheden aan te bieden. Ze moeten samen met het bestaande systeem van het automerk in een systeem verwerkt worden. Dat lijkt ons aanzienlijk ingewikkelder dan het werken met een enkel systeem.

Ferrari, Volvo en Audi

Hoe dan ook, een jaar na de introductie van CarPlay is er naar ons weten slechts een auto op de markt met het systeem en dat is de Ferrari FF. Wil je daarmee onderweg appen, dan kost je dat 352.932 euro. Voor komend jaar staan er echter meer modellen gepland. Zo zal de Volvo XC90 met CarPlay op de markt komen (wordt verwacht), net als de Audi Q7 die voor juni gepland staat. Later zullen andere merken volgen met hopelijk ook wat meer betaalbare modellen.Ferrari

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar