De iPhone wordt deze zomer 10 jaar en is het grootste succes van Apple ooit. Om duidelijk te maken hoe groot dat succes precies is, heeft Wall Street Journal een grafiek gemaakt waarin de verkoop van de iPhone vergeleken wordt met die van andere iconische producten.
iPhone vs. Barbie
In de grafiek hieronder zie je hoeveel exemplaren er wereldwijd van een product zijn verkocht sinds de introductie ervan. Je ziet dat de Apple iPhone met een verkoopcijfer van 1,2 miljard in amper tien jaar met kop en schouder bovenuit steekt. Alleen Barbie komt enigszins in de buurt, maar Mattel had dan wel zestig jaar nodig voor het verkopen van 1 miljard barbiepoppen. Wereldberoemde producten zoals de Nintendo Game Boy en DS, de Sony Walkman en de Rubiks kubus blijven ver achter, terwijl er daar ook belachelijk veel van verkocht zijn. ’s Werelds bestverkochte auto, de Toyota Corolla, verdwijnt compleet in het niet.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Aardverschuiving binnen Apple
Ook binnen Apple zelf heeft de iPhone voor een aardverschuiving gezorgd, zo is af te leiden uit een andere grafiek. Hierin zie je waaruit Apple’s omzet is opgebouwd. In 2006, voor de introductie van de iPhone was de Mac duidelijk het paradepaardje. In 2007 maakte de iPhone zijn debuut en was verantwoordelijk voor 0,5 procent van de omzet. In 2016 liep dit op tot ruim 63 procent. Zou je kijken naar de absolute aantallen die hierbij horen, dan zijn de getallen nog veel absurder.
Praat mee!