Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Binnenkort: koop een iPhone-app en krijg Mac-app gratis

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
Universele aankopen


Lees verder na de advertentie

Wil je een betaalde app zowel op de iPhone als Mac? Dan moet je die app nu ook twee keer kopen. Vanaf iOS 13.4 hoeft dat niet meer zo te zijn, want ontwikkelaars krijgen de optie om er een universele aankoop van te maken. Koop je de iOS-versie van de app, dan krijgen je hem ook op de Mac en vice versa.

Universele aankopen

Apple heeft de functie – Universal Purchase genoemd – toegevoegd aan de bèta van Xcode, een omgeving voor het ontwikkelen van software voor onder meer iOS, macOS en iPadOS. Koop je bijvoorbeeld Pixelmator Pro in de Mac App Store, dan kun je vervolgens ook de iPhone- en iPad-versie installeren zonder daarvoor extra te betalen.

Ontwikkelaars mogen wel zelfs kiezen of ze de optie aanbieden. Het kan dus nog steeds zo zijn dat je meerdere keren betaalt voor één app. Naast de aankoop van een app kunnen de universele aankopen gelden voor in-app aankopen en is het onderdeel van Delen met gezin. De functie wordt in iOS 13.4 toegevoegd – deze software-update komt in maart uit.

De nieuwe functie lijkt deel uit te maken van Project Catalyst, waarmee Apple ontwikkelaars wil aanmoedigen om platformonafhankelijk te denken bij het maken van apps. Eerder maakte Apple het al eenvoudig voor app-makers om apps te ontwerpen die werken met touchscreen, muis én trackpad. Hierdoor kunnen iPad-apps snel worden omgezet naar een Mac-app.


kooptip

Steeds meer iOS- en iPadOS-apps hebben onlangs dan ook een Mac-versie gekregen, zoals Twitter, Carrot Weather, GoodNotes, Jira, en meer. Maar terwijl de interface en functies in veel gevallen identiek aan elkaar zijn, kon het toch zijn dat je meerdere keren betaalde voor één app. Met de universele aankopen helpt Apple dit probleem uit de weg.

Eén App Store?

Uiteindelijk hoopt Apple de verschillende platformen op één lijn te brengen. In het ultieme scenario bouwen ontwikkelaars apps die in alle gevallen op meerdere platformen werken. Een iOS App Store, macOS App Store en watchOS App Store bestaat dan misschien niet meer. Alles valt dan samen in één App Store, met apps die universeel zijn.