Terug naar Swift Playgrounds: programmeren op de iPad
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Swift Playgrounds: programmeren op de iPad

Door Sven Lamers15 juni 2016 12:033 min. leestijd0

Tijdens de presentatie van iOS 10 was er opvallend weinig nieuws specifiek voor de iPad. Uiteindelijk maakte Apple het weer goed met een compleet nieuwe app: Swift Playgrounds.

Als je op school informatica had, dan heb je vast kennisgemaakt met programmeertalen als BASIC en Logo. De tweede was een taal die speciaal ervoor bedoeld was om kinderen te leren programmeren. In Logo krijg je namelijk directe feedback voor je code omdat alles wat je schrijft leidt tot bewegingen en handelingen van de zogeheten ‘turtle’ op het scherm.

Maar Logo is inmiddels bijna 50 jaar oud en aan het programmeren van apps moet je hierbij niet denken. Daar wil Apple iets aan doen. Deze herfst wordt Swift Playgrounds voor de iPad gelanceerd. Hiermee kunnen kinderen (en geïnteresseerde volwassenen uiteraard) op een speelse manier leren programmeren met Apple’s programmeertaal.

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

• Krijg tot €400 terug bij inruil van een iPhone 12
• Extra voordeel met KPN Hussel

Swift Playgrounds 2

Opgesplitste interface

De interface van Swift Playgrounds is in twee delen opgesplitst. Aan de linkerkant staat je code, rechts het resultaat als app, bijvoorbeeld een leuke game. Door opdrachten te vervullen en puzzels op te lossen, leer je spelenderwijs verschillende elementen van de programmeertaal kennen, zoals functies, variabelen en controlemogelijkheden. Op dezelfde manier werkt Logo ook, al is het daar nog wat abstracter. Als voorbeeld toonde Apple een 3D-game waarbij je een poppetje met eenvoudige bewegingsoprachten naar een doel moet leiden. Om een hindernis voorbij te komen, moet je weten hoe lussen in Swift werken.

In een andere opdracht werden de bewegingen van insecten gekoppeld vaan de bewegingssensor van de iPad. Hierbij was de broncode ook beduidend langer en ingewikkelder. Onderdeel van Playgrounds is ook een speciaal toetsenbord met allerlei speciale functies voor het programmeren.

Op weg naar Xcode

Swift Playgrounds ondersteunt het merendeel van de iOS-frameworks, bijvoorbeeld om te reageren op de bewegingssensor of om bluetooth-apparaten aan te sturen. De geschreven code is echte Swift-code en dus helemaal compatibel met de programmeertaal. Het is zelfs mogelijk om een broncode te exporteren en de rest van het programma van op de Mac in in de geavanceerdere ontwikkelomgeving Xcode af te maken.

De app Swift Playgrounds mag dan nog geen manier zijn om volledige apps op de iPad te programmeren, maar Apple is al aardig op weg. We verwachten dat er binnen nu en de volgende WWDC een volledige Xcode voor de iPad gepresenteerd gaat worden.

Swift Playgrounds 1

Beschikbaarheid

Swift Playgrounds verschijnt dit najaar in de App Store, waarschijnlijk tegelijk met de lancering van iOS 10. Tot die tijd verwachten we ook de derde versie van Swift.

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar