Spotify heeft een website gelanceerd waarop je luistergedrag perfect in kaart wordt gebracht: spotify.me. Dat is aan de hele kant heel gaaf: een kleurrijke lijst met leuke statistiekjes en feitjes die een feest der herkenning vormen. En dan ook nog eens met je favoriete muziek en een perfect bij jou passende playlist op de koop toe. Maar anderzijds is het ook wat eng.
Wat weet Spotify.me van je?
Gisteren had ik het er toevallig nog over met iemand, dat mijn muzieksmaak volstrekt onsamenhangend is. Spotify.me weet me zowaar alsnog in een hokje te persen: ‘We noemen gebruikers als jij eclectisch. Stuiterend van het ene naar het andere genre, bereid om overal naar te luisteren.’ Verder weet Spotify op basis van mijn streamgedrag onder meer exact wat mijn guilty pleasure is (oké dan: Shake it off van Taylor Swift), wat mijn favoriete artiest is (Sia, enigszins tot mijn verrassing), wanneer ik het liefst naar muziek luister (rond vijf uur ’s middags – aan het einde van mijn werkdag dus), en dat ik naar nogal energieke muziek luister.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Aan het einde van het verhaal word je ook nog getrakteerd op een gepersonaliseerde afspeellijst met oude en nieuw te ontdekken liedjes. Met één tik op een knop open je de playlist in de Spotify-app, en ben je weg van Spotify.me.
De eigenlijke doelgroep
Laat nou onder die knop nog iets interessants staan: Spotify.me blijkt een lokkertje voor adverteerders. Spotify heeft bizar veel data beschikbaar over de muziekgewoonten van zijn klanten, en die zeggen weer heel wat over hun (koop)gedrag. Zo zijn eclectische luisteraars als ik enorme impulsaankopers (betrapt!) en streamen ze veel series en films: precies wat een potentiële adverteerder graag zou willen weten …
Wil je je eigen statistiekjes inzien, log dan op spotify.me in met de gegevens van je Spotify-account. Dan weet je in ieder geval wat adverteerders van je weten …
Praat mee!