Een app met korte en luchtige filmpjes, waarin vooral gedanst en geplaybackt wordt. Het bleek een ultieme succesformule, bedacht door TikTok. Nu lijkt de social media-app stevige concurrentie te krijgen, want dit jaar komt YouTube met een antwoord: Shorts. Dit melden bronnen aan The Information.
TikTok concurrent
Shorts zou een functie worden binnen de bestaande app van YouTube. Het lijkt erop dat YouTube TikTok flink probeert te kopiëren: een feed met superkorte video’s, waarbij de focus ligt op muziek. Volgens de bronnen van The Information moet de TikTik-concurrent nog eind dit jaar verschijnen. YouTube wil niet reageren op het gerucht.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Met Shorts hoopt YouTube mee te liften op het succes van TikTok, dat in slechts twee jaar tijd bijna twee miljard (!) keer is gedownload. In Nederland is de app ruim een miljoen keer geïnstalleerd. TikTok is vooral populair bij jongeren van 6 tot 18 jaar.
Een geduchte concurrent?
Het is nog de vraag of jongeren zitten te wachten op een namaak-TikTok. Verschillende bedrijven hebben pogingen gedaan om TikTok te imiteren. Facebook kwam in 2018 bijvoorbeeld met TikTok concurrent Lasso – eveneens een app voor korte en grappige video’s, gericht om jongeren. Ook Instagram heeft met Reels een kopie van TikTok gemaakt. Deze dienst wordt momenteel getest in Brazilië. Tot nu toe zijn de imitaties geen succes geweest.
Toch kan Shorts kan wel eens een reeële bedreiging vormen. Gebruikers hebben bij het maken van de korte video’s toegang tot het enorme aanbod aan gelicentieerde muziek en soundtracks van YouTube Music. Bovendien hoeft het bedrijf mensen niet te overtuigen om een nieuwe app te downloaden, omdat het onderdeel is van de YouTube-app.
Bron: The Information
Praat mee!