Terug naar Review: Angry Brids Space
Nieuws

Review: Angry Brids Space

Door Redactie iCreate22 maart 2012 16:502 min. leestijd4

Wat doe je als spellenmaker wanneer je de ultieme game hebt gemaakt en er niets meer te verbeteren lijkt? Maak je daarna alleen nog maar bakken met nieuwe levels, waardoor je uiteindelijk in herhaling valt en de gameplay dreigt te verwateren tot de middelmatige rotzooi waar je je als ontwikkelaar juist tegen af wilde zetten? Liever niet, natuurlijk. Nintendo loste dit probleem in 2007 op met Super Mario Galaxy; een platformgame die de driedimensionale gameplay uitbreidde door levels op een ronde planeet te situeren. Vandaag volgt Rovio dit voorbeeld met Angry Birds Space.

Zwaartekracht

Net als in Super Mario Galaxy volgen de vogels hun tegenstanders de ruimte in. En dat levert een aantal bijzondere twists op voor de gameplay. In de ruimte is er namelijk geen zwaartekracht, waardoor de voortstuwende kracht anders reageert dan op aarde. Nu klinkt dat misschien wel een beetje technisch, maar het komt er gewoon op neer dat projectielen in de ruimte anders bewegen dan op aarde.

In de enorme bak nieuwe levels wordt constant gespeeld met het principe van de zwaartekracht. De katapult staat soms in de ruimte, maar soms ook op een plek waar wél zwaartekracht aanwezig is. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de aanvliegroute van de vogeltjes. Maar uiteindelijk blijft Angry Birds een spel dat draait om dingen slopen en varkens meppen.

Planeten

En zo ga je weer level na level aan de slag. De puzzels werken even hypnotisch als die in alle voorgaande delen en voor je het weet laat je de Angry Birds rondjes draaien in drie banen om verschillende planeten.  Het spel is goed aangekleed, heeft verrassend veel tussenfilmpjes en bevat zelfs een link naar een aparte NASA-website.  Geheel in de stijl van Super Mario zijn er zelfs geheime levels met vreemde opdrachten te vinden.

Is Angry Birds Space een perfect spel? Nee. Een level-editor zoals bij iBlast Moki zou mooi zijn geweest maar ontbreekt helaas. Daarnaast hebben we het vermoeden dat het spel iets gemakkelijker is geworden ten opzichte van het origineel. Maar wees gerust: wie alle sterren wil binnenhalen zal maandenlang zoet zijn met deze game. En tot slot is het laatste nadeel dat je… OH!  shit. Nee, hè…? ik ben alweer vijf uur kwijtgeraakt door het spelen van deze game!

iPhone | € 0,79 | Rovio Mobile | 4+ | v.1.0.0 | 15,7MB

Review werd mede mogelijk gemaakt door Apps Magazine

4