Nederlandse App Store bevat nu reclames
In de Verenigde Staten was het er al jaren, maar nu schotelt ook de Nederlandse App Store je voor met reclames. Zoek je nu op een bepaalde term, dan is de kans groot dat je bovenaan niet het meest relevante resultaat te zien krijgt, maar een advertentie.
App Store advertenties
Toch verandert er weinig aan de App Store; de gesponsorde zoekresultaten zijn allesbehalve scheeuwerig. Het enige verschil met de overige apps is de lichtblauwgekleurde achtergrond en en een Reclame-button naast de sterrenbeoordeling. De gepromote apps zijn altijd helemaal bovenaan te vinden in de lijst.
De advertenties sluiten aan bij de zoektermen die je invoert. Zoek je bijvoorbeeld naar de Albert Heijn-app, dan verwijst de app-winkel je als eerst naar een app in hetzelfde genre. In ons geval een Klantenkaarten-app. Omdat de reclames in de Nederlandse App Store nieuw zijn, leiden relatief weinig zoektermen nog tot een gesponsorde app. Dit neemt waarschijnlijk nog wel toe.
Per zoekterm blijft het maar bij één advertentie. Vanaf de tweede plek staan de meest relevante apps, zoals je dat gewend bent. Hiervoor gebruikt de App Store een intelligent zoeksysteem, dat steeds slimmer wordt. Meestal vind je de meest gewaardeerde apps bovenaan in de lijst.
Er is geen manier om de reclames in de App Store uit te schakelen. De advertenties zijn te zien op de iPhone en iPad, in iTunes en de Mac App Store vind je ze niet. Ontwikkelaars kunnen aangeven voor welke zoektermen ze willen adverteren. Vervolgens betalen zij op basis van het aantal keer dat de gesponsorde app is gedownload.
Praat mee
0