Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 161Je iPhone voelt weer als nieuw met iOS 18
Cover van

Marketingbaas Phil Schiller doet stapje terug bij Apple

Auteur: Sven Lamers
0 reacties
Phil Schiller keynote

Een jaar nadat designbaas Jony Ive Apple heeft verlaten, volgt nu de tweede grote verandering. Phil Schiller stapt op in zijn functie als Vice President of Worldwide Marketing. Schiller, bij de meeste Apple-liefhebbers gewoon bekend onder zijn voornaam ‘Phil’, voltooide enkele van de beroemdste Apple-productlanceringen. Hij stond zelfs een paar keer naast medeoprichter Steve Jobs op het keynote-podium.

Schiller wordt Apple Fellow

Schiller verlaat Apple in het begin echter nog niet helemaal. Hoewel hij na drie decennia afstand doet van zijn marketingverantwoordelijkheid bij het bedrijf, kondigde Apple aan dat de 60-jarige Schiller de App Store en de keynotes zal blijven verzorgen als een zogeheten Apple Fellow. Hij verscheen echter niet op de WWDC-presentatie van dit jaar. Zijn directe opvolger is Greg Joswiak, ook een bekend gezicht van Apple, die al twintig jaar bij het bedrijf werkt; hij wordt gepromoveerd tot Head of Marketing.

Promotie?

Apple portretteert ook Schillers vertrek als promotie – ook al moet hij veel macht opgeven. In het verleden was hij overigens al heel actief in de productontwikkeling: hij werd beschouwd als een ‘smaakmaker’, iemand waarop CEO Tim Cook nu en vroeger Steve Jobs vertrouwden. Marketingmensen hebben van oudsher een machtspositie bij Apple omdat ze zo nauw binnen het bedrijf betrokken worden. ‘Phil heeft Apple geholpen om het bedrijf te worden dat het vandaag de dag is’, aldus Cook.

Schiller in het verleden


kooptip


De iPhone 16 Pro Max nu vanaf €719,- bij inruil!


De iPhone 16 Pro Max nu vanaf €719,- bij inruil!

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt

Schiller kwam op 27-jarige leeftijd naar Apple, dus hij is al meer dan dertig jaar bij het bedrijf. Hij is nu zestig geworden en het is ’tijd voor wat geplande veranderingen in mijn leven’, aldus Schiller. Maar hij zal bij Apple werken ‘zolang ze me laten werken’. De ‘zes kleuren’ zitten in zijn bloed – die van het traditionele logo van Apple – maar hij wil de komende jaren echter meer tijd hebben voor ‘mijn familie, vrienden en een paar persoonlijke projecten’, die voor hem erg belangrijk zijn. Van Schiller is bekend dat hij een auto- en sportfanaat is.

Apple had het afgelopen anderhalf jaar enkele belangrijke managers verloren. Bijvoorbeeld de belangrijkste medewerker naast Cook, hoofd design Jony Ive, maar ook de oude PR-man Steve Dowling en retailbaas Angela Ahrendts. Laatstgenoemde bleef slechts vijf jaar, een atypisch korte periode voor Apple-managers.

Bron: Apple Newsroom