Deze maand is het zover, de Apple Watch gaat officieel in de verkoop. WIRED heeft in aanloop naar de Apple Watch-lancering een interview met de twee Apple-medewerkers Kevin Lynch, Vice President of Technology, en Alan Dye, Human Interface Designer, gepubliceerd. Hierin praten de twee uitgebreid over de ontwikkeling van de Watch, de problemen die ze tegenkwamen en de oplossingen die ze bedachten. Hier onze samenvatting.
Vroege prototypes van de Apple Watch
Kevin Lynch wist niet aan welk project hij bij Apple zou werken toen hij begin 2013 werd aangenomen. Dat bleek de Apple Watch te zijn, waar het team van de iPod al volop mee bezig was. Destijds waren er prototypes van de Apple Watch, met onder andere een klikwiel. In deze experimenten had de Apple Watch ook een tijdlijnachtige-interface, net als de Pebble Time van nu, waarmee je gemakkelijk door gemiste notificaties en toekomstige afspraken kon bladeren. Dit concept werd echter snel verworpen: hoewel de interface gemakkelijk in gebruik was, zorgde hij wel ervoor dat je je arm veel te lang omhoog moest tillen om iets met het horloge te doen. Daarom werd de software geoptimaliseerd (drie keer zelfs) om alleen maar acties te bevatten die een paar seconden duren. De bediening met Glances, Short en Long Looks is het resultaat van deze inspanning.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
De Taptic Engine
Maar niet alleen de interface beïnvloedt de gebruikservaring, ook de hardware is belangrijk. Vooral met de Taptic Engine waren de ontwikkelaars van de Apple Watch meer dan één jaar bezig. Elke week kwamen ze bij elkaar om erover te discussiëren hoe verschillende notificaties op de pols van de gebruiker moeten aanvoelen. Hoe voelt een binnenkomend gesprek aan bijvoorbeeld? En een tweet? Er werden veel prototypes gemaakt totdat ze uiteindelijk bij de huidige Taptic Engine uitkwamen.
Stelletje perfectionisten
Uit de interview met WIRED blijkt weer hoe perfectionistisch Apple te werk gaat om alle details goed te krijgen. En op zo’n klein display als dat van de Apple Watch is dat wellicht nog belangrijker dan op de iPhone, iPad en Mac. Onder Alan Dye bedacht het Human Interface Design-team ook de digitale kroon en Force Touch, evenals werd een compleet nieuw lettertype, San Francisco, ontworpen.
Personalisatie
Ten slotte liet WIRED nog een aantal nieuwe beelden van de Apple Watch-interface zien. Deze tonen onder meer de verschillende wijzerplaten (zoals die met de stand van de zon), en de achievements uit de Activity-app.
Het hele artikel is best lang, maar als je tijd hebt, is het zeker de moeite van het lezen waard!
Praat mee!