Terug naar Google opent aanval op Apple's in-app-abonnementen
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Google opent aanval op Apple's in-app-abonnementen

Door Daan Jeuken18 februari 2011 14:343 min. leestijd0

In navolging van Apple gaat ook Google in-app-abonnementen aanbieden. Google’s alternatief is voor uitgeverijen veel gunstiger: ze hoeven slechts tien procent van het aankoopbedrag af te dragen, terwijl Apple dertig procent inneemt. Bovendien deelt Google de klantgegevens met de uitgever.

Prijsstijging
De in-app-abonnementen van Apple werden niet bepaald met juichsalvo’s ontvangen. Op digitale abonnementen zit al meer btw (19 procent tegenover 6 procent voor een papieren krant), de krant moet al extra kosten maken om een digitale krant uit te brengen (denk bijvoorbeeld aan externe partijen die de apps moeten maken) en dan gaat Apple ook nog eens met dertig procent van de inkomsten aan de haal.

Vodafone Runners: De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Vodafone Runners: De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Maximaal voordeel als je thuis internet van Ziggo hebt

Om een digitaal abonnement kostendekkend te houden zullen uitgeverijen de prijzen dus flink gaan opdrijven. NRC digitaal deed dit vorige week vrijdag al: een abonnement op NRC digitaal wordt 72 procent duurder. Hoe leuk wordt het dan nog om je krantje op je iPad te lezen als dit je jaarlijks 250 euro kost?

Klantgegevens
Het tweede bezwaar tegen Apple’s abonnementenbeleid is dat ze geen klantgegevens verstrekken. Als uitgevers niet meer weten wie hun klanten zijn, wordt hun fundering wel erg broos. Ze draaien toch voornamelijk op deze abonnementen en kunnen met de klantgegevens persoonlijke aanbiedingen doen, zoals een goedkoop digitaal abonnement bij een papieren abonnement. Dit gaat dus niet meer, en bovendien moeten de in-app-prijzen van Apple altijd hetzelfde zijn als de aanbiedingen.

Google stelt uitgeverij centraal
De reactie van Google speelt in op deze twee bezwaren. “Onze intentie is om de uitgevers ook hun geld te laten verdienen”, verklaart Eric Schmidt, Chief Executive van Google. “Wij vragen tien procent van de inkomsten, dat dekt wel zo’n beetje onze kosten. Bovendien delen we de klantgegevens; een uitgever wil toch weten wie zijn klanten zijn.”

De consument
Vraag is nu: wat gaat de consument van deze ontwikkeling merken? iOS-gebruikers hebben het gebruikersgemak: het is eenvoudig om vanuit de app rechtstreeks het abonnement aan te schaffen en alles is gecentraliseerd in iTunes. Maar als de uitgeverijen reageren door de prijzen op te drijven zijn ze ook flink duurder uit. Android-gebruikers (de Xoom verschijnt zeer binnenkort) moeten misschien iets omslachtiger een abonnement verwerven, maar dan wel tegen een gunstigere prijs.

iPad-gebruikers buitensluiten?
Bovendien is het afwachten wat de uitgeverijs gaan doen. Wat als ze zich massaal tegen Apple keren en alleen met Google in zee gaan? Dan zijn de kranten niet meer op de iPad te lezen en dit is toch nog steeds veruit de populairste tablet. Uitgeverijen zouden hiermee veel klanten mislopen, maar hopen wellicht een reactie van Apple te forceren?

Wat denk jij? Kunnen uitgevers de iPad-gebruikers buitensluiten in de hoop dat Apple reageert? Of is de iPad zo machtig dat fabrikanten niet anders kunnen dan de voorwaarden van Apple accepteren?

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

• Extra voordeel met KPN Hussel korting

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar