Apple is een gloednieuwe iPad schuldig aan een klant die een iPad Air 2 kocht die al binnen vier maanden kapot ging. De vrouw kreeg een zogenaamde remanufactured iPad aangeboden ter vervanging, maar hoeft daar volgens de Amsterdamse kantonrechter geen genoegen mee te nemen. De klant heeft recht op een compleet nieuwe iPad en niet op een exemplaar met onderdelen die misschien al eerder gebruikt zijn.
iPad niet meer te repareren
De klant schafte in 2015 een iPad Air 2 aan, maar die had binnen de kortste keren al problemen met wifi waardoor normaal gebruik niet meer mogelijk was. Apple slaagde er niet in om de iPad te repareren en stelde een remanufactured toestel voor, waarmee de klant niet akkoord ging. Een remanufactured toestel kán gebruikte onderdelen bevatten – maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Het wijkt daarmee af van een refurbished toestel. Vorig jaar verloor Apple ook al een soortgelijke rechtszaak waarbij ze zo’n refurbished exemplaar aan probeerden te bieden, blijkbaar hadden ze nu iets nieuws bedacht.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
• €72 korting én extra inruilvoordeel
• Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Dwangsom
Volgens de Amsterdamse rechter heeft de recht op herstel van het product en als dat niet mogelijk is, op een nieuwe iPad ter vervanging. Apple moet nu binnen twee weken een nieuwe iPad Air 2 leveren. Gebeurt dat niet dan moeten ze een dwangsom betalen van € 100 per dag, tot maximaal € 1000. Ook de proceskosten moeten door Apple worden betaald. Kortom: probeert Apple je een remanufactured toestel aan te smeren in de garantietermijn, laat ze dan eerst even deze uitspraak zien.
Praat mee!