Terug naar Rechter: 'Apple moet defecte iPad vervangen door nieuw exemplaar'
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Rechter: 'Apple moet defecte iPad vervangen door nieuw exemplaar'

Door Laura Grootaarts25 april 2017 18:392 min. leestijd0

Apple is een gloednieuwe iPad schuldig aan een klant die een iPad Air 2 kocht die al binnen vier maanden kapot ging. De vrouw kreeg een zogenaamde remanufactured iPad aangeboden ter vervanging, maar hoeft daar volgens de Amsterdamse kantonrechter geen genoegen mee te nemen. De klant heeft recht op een compleet nieuwe iPad en niet op een exemplaar met onderdelen die misschien al eerder gebruikt zijn.

iPad niet meer te repareren

iPad Air 2

De klant schafte in 2015 een iPad Air 2 aan, maar die had binnen de kortste keren al problemen met wifi waardoor normaal gebruik niet meer mogelijk was. Apple slaagde er niet in om de iPad te repareren en stelde een remanufactured toestel voor, waarmee de klant niet akkoord ging. Een remanufactured toestel kán gebruikte onderdelen bevatten – maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Het wijkt daarmee af van een refurbished toestel. Vorig jaar verloor Apple ook al een soortgelijke rechtszaak waarbij ze zo’n refurbished exemplaar aan probeerden te bieden, blijkbaar hadden ze nu iets nieuws bedacht.

Dwangsom

Volgens de Amsterdamse rechter heeft de recht op herstel van het product en als dat niet mogelijk is, op een nieuwe iPad ter vervanging. Apple moet nu binnen twee weken een nieuwe iPad Air 2 leveren. Gebeurt dat niet dan moeten ze een dwangsom betalen van € 100 per dag, tot maximaal € 1000. Ook de proceskosten moeten door Apple worden betaald. Kortom: probeert Apple je een remanufactured toestel aan te smeren in de garantietermijn, laat ze dan eerst even deze uitspraak zien.

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar