In het vierde kwartaal van 2014 is wereldwijd het aantal verkochte tablets gedaald. Dat is voor het eerst sinds 2010, toen tablets in hun huidige vorm op de markt kwamen. Ook de verkoop van iPads is verder teruggelopen, ondanks de introductie van een nieuwe iPad Air en iPad mini in oktober. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van marktonderzoeksbureau IDC.
Minder tablets, minder iPads
In de periode oktober-december 2014 werden in totaal 76,1 miljoen tablets verkocht, een daling van 3,2% ten opzichte van het jaar ervoor. In heel 2014 gingen weliswaar meer tablets over de toonbank dan in 2013, maar een neerwaartse trend is in de laatste maanden duidelijk zichtbaar. Hetzelfde geldt voor de iPad, waarvan het laatste kwartaal bijna 18% minder exemplaren werden verkocht. Die daling is ook te zien in zowel de meest recente kwartaalcijfers als die van het kwartaal ervoor. Desondanks blijft Apple marktleider in de tabletmarkt met een aandeel van 28%. Samsung, nummer twee op de lijst, heeft ook te maken met een teruglopende verkoop.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Kannibalisatie iPad
Analisten stellen dat de iPad lijdt onder kannibalisatie door zowel de grotere iPhone 6 als de Mac. Eerder al liet later-lezen-dienst Pocket zien dat bezitters van de iPhone 6 (Plus) hun iPad vaker links laten liggen dan dat gebruikers van de iPhone 5(s) dat doen. Ook de beperkte upgrade van de Air en mini in oktober is voor de meeste mensen geen reden om een nieuwe iPad te kopen of over te stappen.
Praat mee!