Terug naar Column: Het probleem van Microsoft
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Column: Het probleem van Microsoft

Door Redactie iCreate26 januari 2011 19:006 min. leestijd5

Microsoft CEO Steve Ballmer, door vele Apple-fans gezien als de aartsvijand, ligt zwaar onder vuur in de pers. De baas van het grootste IT-bedrijf in de wereld wordt verantwoordelijk gehouden voor de algemene misère binnen het bedrijf. Dit gevoel ontstond vlak na de flop van Windows Vista: het repareren van miljoenen kapotte Xboxen kost Microsoft handenvol geld, de aangekochte Kin-smartphone is geflopt, Windows Phone 7 heeft het moeilijk en Windows-tablets blijven voorlopig vaporware. Ballmers keynote op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas werd dit jaar lauw ontvangen: veel beloftes, weinig resultaten. Er wordt inmiddels openlijk gespeculeerd over zijn aftreden. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Het probleem in een notendop
Mijns inziens heeft Microsoft ernstige problemen met innoveren, wat nodig is als het bedrijf zijn leidende positie wil behouden in een IT-markt die momenteel sterk verandert. Het bedrijf mist een duidelijke focus en lijkt maar wat aan te prutsen. In een notendop: het Microsoft van nu dreigt het Apple van midden Jaren ’90 te worden. En ik zal je uitleggen waarom…

De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Maximaal voordeel als je thuis internet van Ziggo hebt

Door het Windows-monopolie vecht Microsoft tegen zichzelf
Laten we beginnen bij Windows 7. Op negentig procent van alle computers in de wereld staat nog steeds Windows. En dat zal echt niet veranderen. Maar het jarenlange monopolie begint zich nu tegen Microsoft zelf te keren: Windows-gebruikers zijn erg conservatief geworden. Veel bedrijven gebruiken bijvoorbeeld nog steeds Windows XP en Office 2000 omdat al hun bedrijfsspecifieke software daar op draait. Als je dan moet overstappen op Windows 7 praat je over gigantische investeringen waar veel bedrijven geen trek in hebben.

Dat is an sich al erg vervelend voor Microsoft, dat het erg moet hebben van de zakelijke markt. Maar het echte probleem ligt bij de consument: Windows-gebruikers willen geen veranderingen. Vista flopte omdat het zoveel veranderingen doorvoerde, dat gebruikers niet meer wisten hoe ze met hun computer overweg moesten. Dat het Vista OS voor iedere scheet toestemming vroeg, hielp ook niet echt mee. Gevolg: boze gebruikers die teleurgesteld alsnog XP installeerden op hun nieuwe computer. Windows 7 doet het wat dat betreft misschien beter, maar is nog steeds niet het grote succesverhaal van bijvoorbeeld Windows 95 en Windows 2000.

Kort samengevat vecht Microsoft met Windows 7 tegen hun ergste vijand: hun eigen succes uit het verleden. De grootste concurrent van Windows 7 is Windows XP, een OS uit 2001…

Microsoft verliest de smartphone-markt
Vijf jaar geleden was Microsoft een grote speler in de mobiele markt met Windows Mobile, maar het is totaal uit de markt gespeeld door Apple, Google en RIM. De iPhone veranderde in 2007 het complete verwachtingspatroon van de consument voor een smartphone, maar Microsoft kwam pas in 2010 met een goed antwoord. Google kwam in 2008 met Android, een gratis OS voor smartphones dat kon tippen aan iOS 2, maar Microsoft zag niet dat het daarmee makkelijk uit de markt gespeeld kon worden. RIM’s Blackberry werd dé smarthone voor de zakelijke markt, maar Microsoft deed er niets aan.

Microsoft stapelde hier eigenlijk fout op fout. Windows Mobile 6.5 was een brak OS dat gebouwd was op oude technologie. Daarom kocht Microsoft een ander bedrijf op en bracht de Kin-phone uit. Dit was echter geen echte smartphone en viel jammerlijk tussen de wal en het schip. Na een maand van dramatische verkopen werd de productie gestopt, later weer opgestart en eind dit jaar definitief stopgezet. En dan begin ik niet eens over de Zune… de iPod touch-killer die niemand wil kopen.

Daardoor heeft Windows Phone 7 het heel erg zwaar. Terwijl Ballmer op de CES orakelde over de toekomst, kondigde de ene na de andere fabrikant op de beurs interessante Android-smartphones aan. Vrijwel alle vaste partners van Microsoft (HTC, Motorola, Asus, Samsung, LG en vele anderen) zijn nu de beste vrienden van Google. Het is eigenlijk ironisch: Microsoft heeft met Windows Phone 7 eindelijk een goed product (ere wie ere toekomt, beste Apple-fans) maar wordt nu uit de markt gedrukt. Het krijgt het product niet gesleten bij de fabrikanten. En dan valt de verkoop van de schaarse modellen die wél in de winkel liggen ook nog eens tegen

Microsoft heeft geen tablet-strategie
Tenminste, het bedrijf uit Redmond zegt dat het die wel heeft, maar als kritische pers moeten we toch iets anders concluderen. Microsoft wil Windows-tablets met Windows 7 en voert in het bedrijfsleven actief campagne tegen de iPad. Het probleem is echter dat je Windows 7 op bijna geen enkele tablet kunt zetten.

Dat komt doordat tablets draaien op aparte processorchips, waar Windows 7 totaal niet voor is gemaakt. Vorig jaar kondigde Microsoft daarom tablets aan met normale computerchips. Die zijn echter allemaal gecancelled door de komst van de iPad; ze waren allemaal te duur, te traag en te lomp in vergelijking met de iPad.

Daarom wacht Microsoft nu op een aparte chip van Intel waar het in theorie wel mee kan. Windows 8 zal echter volgens Ballmer wel op alle processorchips kunnen draaien, maar dat zal pas in 2013 uitkomen. En tot die tijd zit Microsoft met een middelmatige tussenoplossing waar fabrikanten niet om staan te springen.

Dus dit is uiteindelijk de situatie: het is 2011 en dit wordt het jaar van de tablet. Er komen tientallen nieuwe Android-modellen, RIM heeft voor de zomer zijn PlayBook en Apple kan elk moment de iPad 2 aankondigen. Maar Microsoft? Die heeft geen product.

Conclusie
Hierdoor ontstaat een beeld van een bedrijf dat met zichzelf worstelt, uit de markt wordt gedrukt door een sterkere partij met steun van de fabrikanten en niet de nieuwe kansen weet te pakken. Tablets en smartphones zijn dé nieuwe groeimarkten voor de komende jaren, maar Microsoft mist op beide gebieden de boot.

Zonder smartphones en tablets met Microsoft-software vrees ik dat het bedrijf genoegen zal moeten nemen met een rol in de marge. De desktopmarkt is namelijk verzadigd en Microsoft kan daar eigenlijk alleen maar krimpen. En een game-console als de Xbox 360? Die is voor Microsoft tot nu toe nog niet echt bijster lucratief geweest. En als er één markt grimmig en onzeker is, dan is het wel die van de game-consoles…

Terwijl Apple, RIM en Google enorme winsten boeken met kleine gebruiksvriendelijke apparaten, zal Microsoft blijven hangen. Net zoals Apple in de Jaren ’90, zal het een bedrijf worden dat niet meer echt ter zake doet.

Net zoals Apple in de Jaren ’90 mist Microsoft een duidelijke focus. Het brengt het tientallen producten uit zonder dat er een duidelijke strategie achter lijkt te zitten. En net zoals Apple probeert Microsoft daarom nieuwe markten aan te boren: Surface is voor Microsoft in 2011 niet meer dan wat de Newton was voor Apple in 1993. Een mooi project waar nog geen markt voor is.

En nu gonst het dus van de geruchten over het ontslag van Steve Ballmer. Zou hem dan hetzelfde lot beschoren zijn als voormalig Apple CEO John Sculley..?

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

• Extra voordeel met KPN Hussel korting

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

5
Praat mee!

avatar
nieuwste eerstoudste eerst
Jos Vemeulen
Lezer
Jos Vemeulen

Pffffffff….Go Mac.

Marco
Lezer
Marco

Tja. De een zijn dood is de ander zijn brood…

YzibiT
Lezer
YzibiT

wat denk je over producten als dynamics, sharepoint, office, 365 cloud, .net, crm, bi? ms leurt met nieuwe werken.

Lars
Lezer
Lars

Geweldig artikel! Lekker om te lezen.

Jim
Lezer
Jim

Visie van Microsoft: pappen en nat houden
Visie van Apple: een steentje bijdragen aan een betere wereld
(Visie van Google: als het maar OPEN is)
Maar dit artikel is niet echt een column. Het is meer een analyse, niet echt om te lachen, maar informatief. Of ben ik nou gek?