Terug naar 'ClickandBuy licht iTunes Store-klanten op'
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

'ClickandBuy licht iTunes Store-klanten op'

Door Redactie iCreate10 november 2010 13:324 min. leestijd19

Wie niet beschikt over een creditcard en toch een iTunes Store-account aan wil maken, kan twee dingen doen: los iTunes-tegoed kopen in de winkel of in zee te gaan met de online betalingsdienst ClickandBuy, sinds maart dit jaar onderdeel van Deutsche Telekom. De redactie van iCreate ontving verschillende klachten van consumenten die opgezadeld worden met buitenproportionele boetes als ze even niet genoeg saldo op hun bankrekening hebben. Het bedrijf is bovendien slecht bereikbaar.

Voorbeeld 1
Herman Ypma: ‘Ik heb een account lopen bij ClickandBuy om mijn aankopen in de iTunes Store gemakkelijk te kunnen betalen. Nu heb ik even een klein cashflow-probleem vanwege het opstarten van mijn bedrijf en staat er even niets op mijn rekening. Ik heb in deze periode wel een paar aankopen gedaan in de iTunes Store. ClickandBuy heeft geprobeerd dit geld (3 x €0,80 en 2 x €2,20) af te schrijven. Dit lukte natuurlijk niet. Nu blijkt dat er – zonder waarschuwing – een boete van 15 euro wordt gegeven voor elke transactie die ze niet kunnen afschrijven. Dit onder het kopje ‘administratiekosten’. Ik moet nu dus 100 euro betalen voor vijf apps. Nu zal het wel in de voorwaarden staan, dus is het mijn fout. Toch blijft het oplichterij. Ze hebben ook mijn hele iTunes-account geblokkeerd en bevroren. Ik kan zelfs geen gratis updates meer doen.’

Voorbeeld 2
Philip Fountain: ‘Ik heb enkele apps gekocht, zo’n 4 euro in totaal. Vier dagen na de aankoop was er nog steeds niets afgeschreven van mijn rekening. In de vier uur dat er even niets op mijn bankrekening stond heeft ClickandBuy het bedrag proberen af te schrijven. Dat is niet gelukt, dus kreeg ik 15 euro boete. Ik stuur direct een e-mail waarin ik vraag om uitleg, maar geen reactie. Een week later krijg ik een e-mail waarin staat dat ik 35 euro moet betalen. Om contact op te nemen met het bedrijf moet ik inloggen op de website, maar omdat mijn account “suspended” is kan ik niet door naar het contactformulier. Bellen heeft geen zin, want er wordt niet opgenomen. Nu heb ik die 35 euro maar betaald omdat ik het gezeur zat ben, maar kan ik nog steeds geen bestaande apps downloaden of updaten. Bij de klantenservice van Apple wil men mij niet helpen.’

Vodafone Runners: De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Vodafone Runners: De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Maximaal voordeel als je thuis internet van Ziggo hebt

Deze twee voorbeelden staan niet op zichzelf. Kijk hier, hier en hier maar eens rond. Of voer zelf even ‘ClickandBuy‘ bij Google of Twitter.

Voorwaarden
En inderdaad, we vinden dit boetebeleid ‘netjes’ terug in de voorwaarden van ClickandBuy. We citeren de Engelse voorwaarden, omdat de Nederlandse pagina een foutmelding geeft: ‘In case a payment You make to a Merchant using the Service fails, results in a chargeback and/or cannot be cleared for any reason, other than due to a reason caused by Us, We will charge an administration fee to You according to the fee table.’ In deze tabel wordt inderdaad gesproken over een bedrag van 15 euro per transactie. Op deze Nederlandstalige pagina wordt een bedrag van 25 euro genoemd (‘Als een transactie vanwege oninbaarheid van de betaling niet kan worden afgesloten, brengt ClickandBuy u een toeslag van 25,00 EUR in rekening als bijdrage in de kosten. Dit bedrag wordt berekend op basis van de onkosten die voor ClickandBuy en de betrokken kredietinstelling optreden in geval van een chargeback‘).

Bereikbaarheid
Hoewel ClickandBuy op haar website de mond vol heeft van klantvriendelijkheid blijkt hier in de praktijk nogal wat aan te schorten. De contactgegevens zijn lastig te vinden, daarom sommen wij hier een aantal manieren op om contact met ClickandBuy op te nemen. Bellen naar de Nederlandse klantenservice (0900-7773330) kost maar liefst 20 cent per minuut, met een maximum van tien euro (sympathiek!). Contact opnemen via het e-mailformulier kan hier. Voor diegenen die niet meer kunnen inloggen: het directe e-mailadres is: service@nl.clickandbuy.com. De Nederlandse help-pagina vind je hier.

Reageer!
Heb jij ook slechte – of juist goede – ervaringen met ClickandBuy? Deel deze dan hieronder in de reacties. Je kunt ook een klacht indienen bij de ConsuWijzer (per telefoon of e-mail).

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

• Extra voordeel met KPN Hussel korting

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

19
Praat mee!

avatar
nieuwste eerstoudste eerst
Jop Reijner
Lezer
Jop Reijner

title=”Verboden”
Het is verboden om zoveel in rekening te brengen bij het niet betalen van je rekening ook al wordt dit afgedaan als administratiekosten, maximaal mag een bedrijf 6% rente per jaar rekenen op niet betaalde facturen. Je moet bovendien eerst een keer herinnerd worden voor het fout gaan van de betaling, als je dan nog niet betaald dan moet je betalen voor de gelden schade, dit is dus standaard 6% en eventuele administratiekosten, waarbij € 15,- op bijvoorbeeld € 0,80 erg veel is, een rechter zal dit zeker niet accepteren.

woutertjh
Lezer
woutertjh

Kl*te bedrijf hoop dat het snel faliet gaat liever vandaag als morgen, die zwervers hebben ook bij mij 35 euro afgeschreven, en inderdaad je itunes acc gaat lekker op slot, hun hebben daar helemaal niks over te zeggen lijkt me.

Nooit meer in zee met dat klote bedrijf

Jasper
Lezer
Jasper

Dus mensen kopen iets zonder dat ze daar geld voor hebben. Dat is de kern van de zaak. Als je portemonnee leeg is, dan kun je simpelweg geen dingen kopen. Koop je dan wel dingen, dan heeft dat consequenties. Dan draait namelijk opeens Clickandbuy op voor jouw onverantwoorde gedrag. Daar zitten ze niet op te wachten, dus krijg je gewoon een “boete”. Dat je dan dus de toegang wordt geweigerd tot iTunes is niet zo gek, want je bent simpelweg een wanbetaler. Mensen moeten eens verantwoordelijker zijn voor hun eigen gedrag. Ik vraag me overigens wel af of dit illegaal… Lees meer »

Gidoni
Lezer
Gidoni

ik zelf heb er absoluut nooit geen problemen mee gehad! een kameraad wel, daar van was de Itunes account geblokt! maar er was niets extra’s van zen rekening afgetrokken.?

naar 1 weer was die account weer open.
zelf ik heb er geen problemen mee, gelukkig!, alles Keurig betaald! dan betaal je ook niet teveel!

Het is gewoon stom, dat je dan dingen koopt, terwijl je er niet genoeg saldo voor hebt!

Wat wel een nadeel is, dat je heel gemakkelijk een Click and Buy account kunt aan maken zonder al teveel moeite te hoeven doen!

martijn
Lezer
martijn

Tip koop een itunes kaart en je hebt er nooit geen last van.

Verder mogen ze niet zoveel in rekening brengen ik denk dat hier de Europese commissie maar eens naar moet gaan kijken. 15 euro in rekening brengen voor een app van bijvoorbeeld 79 cent. Is asociaal hoog en misdadig!

Jop Reijner
Lezer
Jop Reijner

Dat klopt Jaap, dat er andere regels zijn in Groot-Brittanie, alleen opereren zei in Nederland en moeten zich dan ook aan de wet houden van het land waar in gewerkt wordt.

Martijn Engler
Lezer
Martijn Engler

Hoewel ik hier zelf geen last van heb (altijd genoeg geld op de rekening om iPhone / iPad apps te kunnen kopen ;-)) vind ik dit geen fijne praktijken.. Heb ook gewoon een creditcard, dus ga de boel toch maar omgooien – weg van ClickandBuy.

Gewoon account opzeggen en in iTunes wijzigen zou wel moeten lukken lijkt me.

acvz
Lezer
acvz

Heb bijna 2 jaar met click and buy gewerkt, daarna werd mijn account ineens geblokkeerd, terwijl ik altijd alles op tijd betaalde. Mailtje gestuurd naar de klantenservice, maar na 3 weken nog geen antwoord. Toen nog maar een mailtje gestuurd, toen kreeg ik na 4 weken een mailtje terug waarin stond dat mijn “account was geblokkeerd vanwege een blokkering” na dit verhelderende antwoord maar weer terug gemaild, na 2 weken weer antwoord terug waarin stond dat ze er iets aan zouden doen. Nu, 6 maanden, een heleboel mailtjes, 4 telefoontjes en veel ergernis later doet mijn account het nog steeds… Lees meer »

Annette van Dijk
Lezer
Annette van Dijk

Ik heb dezelfde ervaring. Ik kreeg een mail binnen dat een rekening niet geind kon worden en dat er een boete bij kwam van 15 euro. Ik moest vervolgens de rekening betalen via de link in de mail. De link werkte echter niet. Vervolgens probeerde ik het bedrijf te bellen, maar het bedrijf liet eerst een ingesproken boodschap horen (a 20 ct per min), zei dat ik moest wachten en hing op. Vervolgens stuur ik een mail dat ik niet kan betalen omdat de link niet werkt en krijg hierop geen reactie. Nu, een week later heb ik tig keren… Lees meer »

Timber Fontijn
Lezer
Timber Fontijn

Inmiddels is de Nederlandse klantenservice van C&B opgeheven. Wie contact wil leggen met de klantenservice, dient in het Duits te mailen naar de Duitse klantenservice of in het Engels naar de Europese klantenservice, die het zo druk heeft dat ze je binnen 3 maanden nog geen antwoord kunnen geven.
Bellen heeft ook weinig zin, allereerst de beperkte openingstijden: 9:00 – 12:00. Daarnaast is ook deze niet meer in het Nederlands te bereiken, maar wordt doorverbonden naar de Engelse klantenservice.

Henri
Lezer
Henri

Ik ben ook opgelicht door c&b na een aantal kleine aankopen via i store een grotere aankoop gedaan van 5 euro dat was op 26 maart jongsleden was waarschijnlijk niet gelukt zie vandaag dat het bedrag dat van mijn rekeing is afgeschreven 39.48 euro is geworden wat ik meteen heb gestorneerd vind dit zeer onbeschoft zachtjes gezegd. Alleen jammer dat ik geen updates op itunes voor mijn iphone en ipad krijg en dat apple hier niets aan kan doen want zoals hier boven ook al beschreven is als je itunes activeerd staat c&b als eerste en beste betaling aan gefinkt.… Lees meer »

Marcel
Lezer
Marcel

Ik heb ook een probleem met clickandbuy. Via itunes heb ik kolonisten van catan voor e2,99 gedownload. Kreeg ik een mail dat er niet afgeschreven kon worden, dus ik ga kijken wat het probleem is. Blijkt dat mijn oude bankrekeningnummer nog ingesteld stond bij hun. Dus ik verander dat online in het goede rekeningnummer. Dacht ik, was ik een cijfer vergeten. Hoppa mailtje met 15 euro boete erbij. Eigen schuld dikke bult, afgelopen maandag het goede rekeningnummer ingevuld. Ik denk die schrijven wel af e17,99 nee hoor ik ga kijken vandaag niks afgeschreven ik kijk op hun site en log… Lees meer »

Dick
Lezer
Dick

Mijn Click and Buy account is afgesloten zonder dat ik weet waarom. Saldo is er altijd op mijn rekening en er is gewoon niets aangekocht. Ook nergens een melding gezien dat iets niet betaald was. Telefoon is zinloos, en op E-mails wordt niet gereageerd.

Anonymous
Lezer
Anonymous

ClickAndBuy geeft niets anders dan problemen mee met een itunes account. Let erop dat ClickAndBuy express dingen blokkeert zodat jij die boete moet betalen ook al heb je geen aankoop gedaan of als je toch een aankoop hebt gedaan van 1 euro kunnen ze dat account ook blokkeren zelfs staat er saldo op of niet. Dit doen ze alleen maar zodat zij meer geld kunnen krijgen voor die apps. Veel mensen geven apple dan de schuld al kunnen ze er niet aan doen

Anoniempje
Lezer
Anoniempje

Helaas ook een slechte ervaring gehad met ClickandBuy. Nadat ik van bank was overgestapt, kreeg ik een melding van ClickandBuy dat het automatische incasso niet was gelukt. Dit is vreemd, aangezien alle andere automatische incasso’s van andere organisaties wel gewoon lukten. Vervolgens kreeg ik een boete (net als iedereen hier, blijkbaar) en een dreigment om snel geld over te maken. Ik kreeg echter geen toegang tot mijn ClickandBuy account, en kon nergens in contact komen met iemand om mij te helpen.

B
Lezer
B

CRIMINELEN ZIJN HET!!!

anoniem
Lezer
anoniem

Ik heb ook alleen maar gezeur met ze. De website is de helft van de tijd niet bereikbaar, het captcha systeem werkt vaak niet waardoor je niet kunt inloggen en ze schrijven bij mij eens in de zoveel tijd gewoon 0,99 af, omdat het kan. Oja en je account afsluiten kan haast nooit omdat er altijd wel een raadselachtige transactie van 0,99 euro verschijnt die je niet voldaan zou hebben. oplichterij.

jv
Lezer
jv

Heb ook al gezeur met dit waardeloze flutbedrijf en ze terroriseren mijn hele telefoon omdat ik door hen geen updates kan uitvoeren. Echt absurd. Kan geen nieuwe account aanmaken en mij niet opnieuw registreren en ook niet betalen. Communicatie is buitengewoon slecht. Moet maar stoppen met apple denk ik want mijn telefoon is onbruikbaar geworden.

Mitchel
Lezer
Mitchel

Ik heb een aankoop gedaan bij Apple van €4,99 op het moment dat ik dat deed ging mijn WiFi uit en had ik uiteraard geen internet nu kreeg ik zoals ik het noem het product nooit geleverd maar er was wel €4.99 van mijn rekening afgehaald ik had contact opgenomen met Apple en die vertelde mijn dat ik me gegevens van click And buu moest geven zodat hun me geld terug konden storten ik wist me account gegevens niet meer dus ik een mail gestuurt tot op de dag van Vandaag moet ik nog reactie krijgen maar ik kreeg een… Lees meer »