BlackBerry vindt dat netneutraliteit niet beperkt moet zijn tot providers, maar ook moet gelden voor inhoud en apps. Concreet bedoelt de smartphonefabrikant daarmee dat ontwikkelaars verplicht moet worden om hun apps ook voor het BlackBerry-platform uit te brengen. Dat schrijft John Chen, de CEO van BlackBerry, in een open brief aan het Amerikaanse Congres.
Geen apps voor BlackBerry
Chen ergert zich aan het feit dat bedrijven als Apple en Netflix hun diensten niet beschikbaar stellen voor BlackBerry. ‘In 2013 maakten we BlackBerry Messenger (BBM) beschikbaar voor de klanten van onze concurrenten. […] Helaas is het niet zo dat alle aanbieders openheid en neutraliteit omarmen. Zo staat Apple het Android- of BlackBerry-bezitters niet toe om iMessage te gebruiken.’ De topman spreekt van een ‘tweedelig ecosysteem’, waarbij iOS- en Android-gebruikers toegang hebben tot veel meer inhoud en apps dan gebruikers van andere platformen.
De iPhone 14 Pro nu tot €12,50 korting per maand!
• €72 korting én €100 extra inruilvoordeel
• Extra voordeel als je thuis al KPN hebt
Concurrentiekracht
De uitspraken van Chen zijn opvallend, omdat app-exclusiviteit een van de drijfveren achter de concurrentiekracht van technologiebedrijven is. Een dienst als iMessage zorgt er juist voor dat gebruikers aan een platform gebonden blijven, wat de essentie is van de ecosystemen die Apple, Google en Facebook proberen te creëren. Daarnaast is het niet vreemd dat een commercieel bedrijf als Netflix geen geld steekt in de ontwikkeling van hun dienst voor het BlackBerry-platform als daar geen geld mee te verdienen is. Dat BlackBerry daar anders over denkt, heeft waarschijnlijk meer te maken met de impopulariteit van het besturingssysteem dan dat het bedrijf werkelijk waarde hecht aan netneutraliteit.
Praat mee!