Terug naar 'Slechte nachtrust? Doe die smartphone weg!'
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

'Slechte nachtrust? Doe die smartphone weg!'

Door Redactie iCreate30 november 2016 16:322 min. leestijd0

Het is vaak het eerste wat we doen als we ’s ochtends ons bed uit komen en het laatste voordat we het licht uit knippen: even de iPhone checken. En sommigen zijn ook nog gedurende de nacht druk bezig met WhatsApp, Facebook of het vangen van een Pokémon op het voeteneinde van het bed. Vooral veel tieners krijgen hierdoor te maken met een slechte nachtrust.

Slechte nachtrust voor veel tieners

Twintig procent van de jongeren kampen met klachten als gevolg van het gebruik van social media. De meeste jongeren besteden een tot drie uur aan social media per dag. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceerde een rapport over jongeren en social media. In het rapport staat dat 47 procent van de jongeren aangeven dat social media een negatieve invloed op hun leven heeft. Waaronder slechte nachtrust, concentratieproblemen en hoofdpijn.

Artsen trekken inmiddels aan de bel – en vrezen dat de kinderen die zij zien, nog maar het topje van de ijsberg vormen. En ook de Hersenstichting merkt op dat jongeren steeds meer klachten krijgen, ook op langere termijn. Onze tip is wanneer je een van de bovenstaande klachten hebt om je smartphone simpelweg minder te gebruiken. Niet meer aanraken een uur voordat je gaat slapen. Dit ligt natuurlijk erg voor de hand. Daarom hebben we ook een wat bruikbaardere tip die zorgt voor een betere nachtrust: Night Shift.

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

• Krijg tot €400 terug bij inruil van een iPhone 12
• Extra voordeel met KPN Hussel

Night Shift

Ons dag- en nachtritme wordt geregeld door de stof melatonine. Wanneer het donker wordt produceert je lichaam melatonine. Deze stof zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur daalt waardoor je slaperig wordt. Het scherm van bijvoorbeeld je tablet en smartphone straalt grote hoeveelheden blauw licht uit.

Night Shift

Dit licht zorgt ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt. Het stimuleert juist de productie van histamine waardoor je wakker blijft. Apple heeft hier iets op bedacht, namelijk de app Night Shift. Deze app zorgt er voor dat wanneer de avond valt het blauwe licht uit je scherm wordt gefilterd. Dit is beter voor je ogen en zorgt voor een betere nachtrust! Eerder hebben wij er al een iTip over geschreven over hoe je deze app inschakelt. En anders wordt het misschien tijd om die gekke bedtijdwekker van iOS 10 eens een keer in te schakelen.

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar