Terug naar Betalen voor garantie die je al hebt? Koop Apple Care!
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Betalen voor garantie die je al hebt? Koop Apple Care!

Door Redactie iCreate7 december 2009 14:574 min. leestijd0

Apple CareIn Kassa, het kritische consumentenprogramma van de Vara, is de consumentenbond verontwaardigd. Apple biedt haar consumenten een jaar garantie op alle producten. Wil je meer garantie, dan word je vriendelijk maar dwingend verzocht Apple Care aan te schaffen. En dat terwijl consumenten in Europa wettelijk recht hebben op minimaal twee jaar garantie. De Apple verkopers in Nederland die maar één jaar garantie geven en laten betalen voor extra garantie, handelen in strijd met de wet!

Als inwoner van Europa (dus ook Nederland) heb je recht op twee jaar gratis reparatie of vervanging van je aankoop wanneer deze kapot is gegaan zonder dat het je eigen fout is. Op de site van het Europees Consumenten Centrum is dit voor iedereen inzichtelijk gemaakt. Dat klinkt prachtig, maar het addertje onder het gras is dat je na zes maanden als klant moet bewijzen dat je het product op de juiste manier gebruikt hebt en zelfs wanneer dat lukt, is het de vraag hoe je ervoor zorgt dat de winkeliers de Europese wet naleven.

Apple erkent in haar algemene voorwaarden dat de nationale consumentenwetten voorrang hebben op Apple’s eigen garantieregeling. Maar de Apple verkopers komen hier lang niet altijd voor uit. En wat doe je als je in de winkel naar de fabrikant of naar huis gestuurd wordt met je kapotte product? Niet iedere klant heeft tijd, zin en geld om de zaak tot het uiterste te drijven.

De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!

Maximaal voordeel als je thuis internet van Ziggo hebt

Niet zo vreemd dus dat veel Apple-gebruikers ontevreden zijn over de gang van zaken. Een signaal dat Apple op zou moeten pakken. Apple is trots op haar producten, waarom dan een jaar garantie voor producten waarvan je toch mag verwachten dat ze langer zonder problemen meegaan? Niemand kan beweren dat een Apple voor een appel en een ei te koop is. Dat is niet erg, mensen zijn bereid een flink bedrag neer te tellen voor kwaliteitsproducten, maar dan mag je als producent wel dat beetje extra service garanderen!

Tot dusver heeft Apple niet gereageerd op de beschuldigingen van de consumentenbond. Dus zolang de betreffende Apple verkopers niet bereid zijn hun houding aan te passen, worden klanten door hen onwetend gehouden wat betreft hun consumentenrechten. Maar ook goed geïnformeerde klanten haken af wanneer ze tot het uiterste moeten gaan om ook werkelijk hun Mac, iPod of iPhone vergoed of kosteloos gerepareerd te krijgen. Dan maar betalen voor Apple Care, dan weet je zeker dat je in de winkel niet zomaar weggestuurd zult worden…?

Wil je toch je gelijk halen?

Wanneer je aankoop buiten het jaar garantie van Apple valt maar binnen twee jaar kapot is, en je hebt geen Apple Care aangeschaft, kun je de volgende procedure doorlopen: Je moet als klant in de winkel kunnen bewijzen dat je het product op de juiste manier gebruikt hebt, daarvoor kun je eventueel een expert inroepen. Laat je niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper is aansprakelijk voor het naleven van de koopovereenkomst!

Als je het niet eens wordt met de winkelier (meebetalen aan een reparatie kan in sommige gevallen redelijk zijn) stuur dan een schriftelijke klacht aan de winkel, en geef een termijn waarin je de reparatie uitgevoerd wilt hebben. Stuur deze brief eventueel ook naar het hoofdkantoor van de winkel. Zodra winkeliers merken dat je weet waar je over praat, is er een grotere kans dat ze naar je zullen luisteren!

Wanneer ook dit niet lukt, wordt het allemaal een stuk lastiger. Je kun je als klant in veel gevallen nog de geschillencommissie inschakelen, maar als de winkelier niet aangesloten is bij de geschillencommissie, dan is de rechter je laatste mogelijkheid. Dit duurt lang en wanneer je geen rechtsbijstandverzekering hebt kost het ook veel geld. Bedenk dus voor jezelf of dit de moeite waard is.

Veel succes, en laat ons vooral weten of het gelukt is!

Wil je meer informatie over de garantie van Apple en de wettelijke bepalingen die in Nederland de consument beschermen? En wil je weten hoe het zit met rechtsbijstand? In iCreate nummer 15 staat een uitgebreid artikel met alle informatie die je nodig hebt!

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

• Extra voordeel met KPN Hussel korting

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar