Apple staat commerciële pushmeldingen van apps toe
Apple keurt het vanaf nu goed dat app-ontwikkelaars pushnotificaties versturen met daarin een commerciële boodschap. Dat betekent dat een ontwikkelaar je bijvoorbeeld een pushmelding kan sturen met daarin reclame voor een van zijn andere apps.
Nieuwe App Store richtlijnen
Apple heeft onlangs de richtlijnen voor de App Store aangepast. Dat gebeurt op vrij regelmatige basis, en normaal is daar niets spannends aan. Maar nu staat er een opvallende wijziging in. Waar meldingen tot nu toe niet voor promoties of marketingdoeleinden mochten worden ingezet, mag dat nu plots wel – zij het onder bepaalde voorwaarden.
Dit soort notificaties mag alleen worden verstuurd naar consumenten die hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven. Bovendien moet je je via de app zelf ook weer eenvoudig af kunnen melden voor commerciële pushmeldingen. Apple gaat streng optreden tegen ontwikkelaars die misbruik maken van de mogelijkheden. De App Store wordt hiermee weer een beetje commerciëler: sinds vorig jaar staan er tussen de zoekresultaten in de App Store ook gepromote apps.
Nog meer nieuwe richtlijnen
De nieuwe voorwaarden maken daarnaast duidelijk dat Apple strenger toeziet op apps in de categorieën ‘dating’ en ’toekomst voorspellen’. De apps zullen worden afgewezen, tenzij ze een ‘unieke ervaring van hoge kwaliteit’ te bieden hebben. Ook interessant is dat Apple apps wil gaan verbieden die ingezet zouden kunnen worden bij het begaan van misdaden of om de wet te omzeilen. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip. Het is onduidelijk wat dit betekent voor apps als Flitsmeister, maar ook messaging apps kunnen hiermee in de problemen komen.
kooptip
De iPhone 16 Pro Max nu met €7,50 korting per maand
Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
Bron: richtlijnen App Store
Praat mee
0