Apps met het woord ‘gratis’ in de appnaam komen niet langer in de App Store, meldt VentureBeat. Alle apps met prijsinformatie in de titel worden voortaan door Apple geweigerd.
Apple verbiedt apps met prijsinformatie in de titel
Bijna niets klinkt zo aanlokkelijk als het woord ‘gratis’ en dat begrijpen app-ontwikkelaars maar al te goed. Met regelmaat zetten zij dit soort prijsverwijzingen in de titel van een app, maar Apple staat dit dus niet langer toe. Ook mogen ontwikkelaars geen prijsinformatie verwerken in het app-icoon, de screenshots en de reviews.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Wanneer ontwikkelaars dit toch doen, ontvangen zij een melding waarin verzocht wordt de prijsverwijzingen te verwijderen. De app wordt dan niet toegelaten tot de App Store. Het kan hierbij gaan om woorden als ‘gratis’ en ‘free’, maar ook het promoten van bijvoorbeeld kortingen is niet toegestaan. Alleen in de beschrijving van de app is er ruimte voor dit soort informatie.
Bestaande apps
Apple heeft deze nieuwe regelgeving tegenover VentureBeat bevestigd. De tech-gigant laat zich verder echter niet uit over de ingreep. Het is daardoor bijvoorbeeld nog onduidelijk of bestaande apps ook worden gedwongen om de titel aan te passen. Anders heeft dat bijvoorbeeld consequenties voor Google Drive, die op iOS te vinden is onder de naam ‘Google Drive: gratis online opslag’.
Praat mee!