Sinds vijf jaar stellen de marktonderzoekers van het Amerikaanse Millward Brown elk jaar een lijst op van de 100 waardevolste merken. Op hun BrandZ-lijst van 2011 staat Apple voor het eerst bovenaan.
Waardestijging
Ten opzichte van 2010 is Apple met 152 miljard dollar 84 procent in waarde gestegen. Daarmee wordt Google, dat met 111 miljard dollar juist 2 procent verlies heeft geleden, met een fors verschil naar de tweede plaats verwezen.

Vodafone Runners: De iPhone 13 nu met 3 maanden gratis Apple TV+!
Maximaal voordeel als je thuis internet van Ziggo hebt
IBM, Microsoft, Dell
Goede derde, met een miljardenbedrag van nog net drie cijfers vóór de komma (101 miljard) is IBM. Daarna schieten de bedragen omlaag: nummer vier is MacDonalds met 81 miljard dollar en nummer vijf is Microsoft met 78 miljard dollar. Dell is dit jaar uit Top-100 weggevallen.
Facebook
Snelste stijger is Facebook dat met een waardetoename van 246 procent, goed voor 19 miljard dollar, op de vijfendertigste plaats staat. Het enige Nederlands(-Britse) bedrijf in de BrandsZ Top-100 is Shell, dat met ruim 15 miljard dollar de eenenvijftigste positie inneemt.
Praat mee!