Afgelopen week vierde Apple de opening van zijn nieuwe winkel op de Michigan Avenue in Chicago. Het is de eerste winkel die helemaal volgens het nieuwe retailconcept van Apple is ingericht. Wat houdt dat concept in? We keken achter de façade van de nieuwe Apple Stores.
In gang gezet door Angela Ahrendts
Toen Angela Ahrendts bij modelabel Burberry vertrok en bij Apple ging werken, kreeg ze een heel duidelijke opdracht: het concept van de Apple Store vernieuwen. De winkels moesten enerzijds een luxer imago krijgen, maar anderzijds ook toegankelijker worden voor iedereen. Een van de eerste maatregelen van Ahrendts was een naamswijziging. De Apple Store verloor namelijk de ‘Store’ – en over bleef ‘Apple’ plus de plaatsnaam, bijvoorbeeld Apple Amsterdam. De wijziging moest benadrukken dat Apple veel meer is dan slechts een winkel.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Apple Michigan Avenue
Pas met de opening van de vernieuwde winkel in Chicago wordt dat nu dus echt werkelijkheid. Het prachtige nieuwe gebouw werd samen met het stadsbestuur van Chicago gedesigned, zodat het precies bij de rest van de stad past. Tegelijkertijd is het state-of-the-art, met een zo dun mogelijk dak dat gemaakt is van koolstofvezel.
Binnenin vind je naast de nieuwste Apple-producten echte bomen en een hoop zitplaatsen. Laatstgenoemde zijn nodig voor de workshops die het hele jaar door gegeven worden. Apple Michigan Avenue moet hierdoor een soort marktplein worden, waar mensen elkaar ontmoeten.
Nieuwe store in Milaan
Soortgelijke concepten staan overigens ook al op de planning voor Europa. Zo wordt er binnenkort een Apple-winkel met het nieuwe concept in Milaan geopend. Daarbij heeft Apple het marktplein-idee nog letterlijker opgepakt en een Italiaanse piazza als locatie voor de store gekozen. En wederom is de winkel perfect geïntegreerd in zijn omgeving.
Leuk concept!
Het concept achter de nieuwe Apple-winkels zit goed in elkaar. De gebouwen ogen modern, maar passen tegelijkertijd heel goed bij de omgeving. En door voortdurend workshops aan te bieden, zullen de winkels ook in de periodes zonder productlanceringen goed bezocht blijven. Maar of het nou echte ‘marktpleinen’ worden? Om dat te bereiken moet Apple zijn portfolio volgens ons nog uitbreiden … met lekkere iKoffie en Applegebak.
Praat mee!