Apple-reparatiecentrum zorgt voor overlast door SOS-noodmelding
Lees verder na de advertentie
De politie in Californië is niet blij. Al maanden krijgen ze dagelijks dozijnen onbedoelde noodoproepen. Sinds oktober afgelopen jaar werden in totaal 1600 noodoproepen geregistreerd! Dat meldt CBS. Deze zijn allemaal afkomstig van een bedrijf van Apple in Elk Grove. Daar worden reparaties en revisies van iPhones uitgevoerd. De boosdoener is waarschijnlijk de nieuwe SOS-functie van iOS 11 en Apple wil onderzoeken hoe het probleem precies ontstaat.
Apple wil onbedoelde noodoproepen voorkomen
De onbedoelde noodoproepen kunnen het werk van de politie ‘behoorlijk belemmeren’, zegt de plaatselijke politie. Zo kan het gebeuren dat een echte noodoproep in de wacht moet worden geplaatst omdat er een tweede, onbedoelde noodoproep binnenkomt. Daarbij gaat veel tijd verloren. Elke dag komen er minimaal twintig foutieve 911-belletjes van het reparatiecentrum binnen, aldus de politie. Meestal is er niemand aan de telefoon, soms hoor je op de achtergrond mensen werken.
De reden voor de onbedoelde oproepen is nog onduidelijk. Apple heeft al aangegeven dat het hard aan het werk is om de oorzaak vast te stellen. Het wil er zeker van zijn dat dit niet doorgaat.
Gebruikers testen SOS-functie
De SOS-functie van de iPhone en Apple Watch kan in noodgevallen super praktisch zijn, en er zijn genoeg verhalen waarbij de ‘SOS-noodmelding’ leven gered heeft. Tegelijkertijd zorgt de functie voor een hoop ‘false positives’. Vooral op de iPhone 8 en iPhone X is het bijna al te gemakkelijk om de SOS-noodmelding te gebruiken. Hier hoef je maar de zij-knop en een van de volume knoppen tegelijk indrukken. Daarna verschijnt gelukkig nog een countdown, maar vervolgens worden de hulpdiensten gealarmeerd.
Praat mee
0