Heeft Apple per ongeluk de datum van het iPhone-event verklapt?
Lees verder na de advertentie
Apple heeft per ongeluk prijsgegeven wanneer de iPhone 12-keynote mogelijk plaatsvindt: 10 september. De datum lekte uit via het officiële YouTube-kanaal van Apple.
Apple keynote 10 september
Gisteren was er op Apple’s YouTube-kanaal plotseling iets van activiteit te zien: Apple testte alvast de livestream van het evenement. ‘Live over 21 dagen op 10 september om 19.15’, zo was er even te lezen. Apple haalde de test meteen daarna weer weg, maar heel veel mensen hadden toen al een screenshot gemaakt.
Hoe geloofwaardig?
Wordt het daadwerkelijk 10 september? Dat betwijfelen we ten zeerste. De iPhone-keynote vindt doorgaans op een dinsdag plaats en 10 september valt op een donderdag. Vorig jaar vond het event rondom de nieuwe iPhone plaats op 10 september, dat viel toen op een dinsdag – wellicht is die datum in de test blijven staan.
Ook enkele doorgaans betrouwbare Apple-lekkers uiten hun twijfels over 10 september. ‘Ik zou het niet in mijn agenda zetten’, zegt Mark Gurman. Jon Prosser voegt daar nog een kort lesje marketing aan toe: ‘Bedrijven doen aankondigingen aan het begin van de week met een reden. De pers neemt vrij in het weekend. Eerder in de week = meer aandacht van de pers. Een pers-event houden vlak voor het weekend: dat is niet hoe marketing werkt.’
Prosser bracht vorige week nog naar buiten dat hij het event dit jaar pas in oktober verwacht en dat de nieuwe iPhones dit jaar pas in november te koop zijn. In de week van 7 september verwacht hij wel dat Apple een Apple Watch en een iPad lanceert, met een aankondiging middels en persbericht.
iPhone 12
Apple brengt dit najaar waarschijnlijk vier nieuwe iPhones uit, allemaal met een oled-scherm. De instappers zijn de 5,4-inch iPhone 12 en 6,1-inch iPhone 12 Max. In het hogere segment vinden we de 6,1-inch iPhone 12 Pro en de 6,7-inch iPhone 12 Pro Max. Apple heeft al bevestigd dat de iPhone 12 release dit jaar enkele weken later is dan gewoonlijk.
Apple krijgt tegenwoordig veel concurrentie van andere bedrijven, waardoor ze creatief moeten zijn om de aandacht van de consument te pakken. Ik vond het een goede reclame stunt. In de reclame of marketing branche moet je altijd buiten de doos denken, zodat jouw product genoeg aandacht krijgt. Ik ben benieuwd op welke leuke manier Apple hun producten zullen bekend maken.