Terug naar Apple en IBM willen zakelijke markt veroveren
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Apple en IBM willen zakelijke markt veroveren

Door Sven Lamers16 juli 2014 12:042 min. leestijd0

Tim Cook en Ginny Rometty, CEO's van Apple en IBM

Wie had dat gedacht. Aartsvijanden van weleer, Apple en IBM, gaan samenwerken om de zakelijke markt te veroveren. Steve Jobs zag IBM in de jaren tachtig nog als het grootste kwaad in de computerwereld: hij liet zich met een opgestoken middelvinger voor het hoofdkantoor van IBM fotograferen en de iconische commercial ‘1984’ was een regelrechte aanval op IBM. Maar tijden veranderen. Apple wil zijn positie op de zakelijke markt verbeteren en daarvoor is IBM de ideale partner.

Grote plannen

De twee bedrijven hebben grote plannen. Allereerst gaan ze samen apps voor verschillende branches en werkprocessen ontwikkelen. Hiermee willen ze ‘opnieuw definiëren hoe werk gedaan wordt’, ‘belangrijke uitdagingen op de mobiele markt aangaan’ en zo uiteindelijk ‘grote veranderingen binnen bedrijven teweegbrengen’. Deze herfst moeten de eerste apps gelanceerd worden, speciaal gemaakt voor retailwinkels, de zorg, banken, reisorganisaties en het openbaar vervoer.

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

• Blijf altijd verbonden, ook zonder iPhone!
• Alleen mogelijk met een mobiel abonnement van T-Mobile

IBM MobileFirst

Daarnaast wil IBM onder de noemer ‘IBM MobileFirst for iOS’ speciaal op Apple-apparaten toegespitste clouddiensten aanbieden, iPhones en iPads verkopen en ondersteuning bieden bij de installatie en het beheer van de toestellen. Apple breidt voor de samenwerking zin supportdienst AppleCare uit voor zakelijke partners, met op de wensen van bedrijven toegespitste ondersteuning.

Aanval op Microsoft

De samenwerking mag gezien worden als een regelrechte aanval op Microsoft. Apple is sterk op de consumentenmarkt, maar in het zakenleven domineren de pc’s met Microsoft Office nog. Het partnerschap opent enerzijds de deur naar bedrijven en daarnaast wordt IBM een belangrijk distributiekanaal voor Apple. In een interview met de webblog Re/code vergelijkt Tim Cook de samenwerking van de twee bedrijven met twee puzzelstukjes die perfect bij elkaar passen: ‘We zijn op geen enkel punt concurrenten. Als je dan samenwerkt, wordt het resultaat beter dan wat beide partijen alleen kunnen maken.’

De nieuwe iPhone 14 Pro: Krijg nu tot €600 terug bij inruil van een iPhone 12 Pro

De nieuwe iPhone 14 Pro: Krijg nu tot €600 terug bij inruil van een iPhone 12 Pro

• Én tot €10 korting per maand!
• Extra voordeel met KPN Hussel

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar