Voor de nieuwe muziekstreamingdienst Apple Music draagt Apple 71,5% van de omzet af aan labels en rechthebbenden van muziek. Daarmee zit het bedrijf boven de industriestandaard van 70%, die bijvoorbeeld door concurrent Spotify wordt gehanteerd.
Afdragen aan labels
Dat heeft iTunes-baas Robert Kondrk laten weten aan Re/code. Hij reageert hiermee op geruchten dat Apple slechts 58% van het geld dat verdiend wordt aan de abonnementen, zou afdragen aan labels. Die gegevens blijken dus onjuist. In de VS betreft de uitbetaling 71,5%; buiten de VS varieert het percentage per land maar komt het gemiddeld neer op 73%. Dit percentage gaat overigens niet in zijn geheel naar de muzikanten zelf; de contracten zijn gesloten met labels en de rechthebbenden van de muziek.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
• €72 korting én extra inruilvoordeel
• Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Proefperiode
Van uitknijpen is dus geen sprake, maar in de onderhandelingen met labels heeft Apple er wel een andere goede deal uit te slepen. Gebruikers kunnen Apple Music de eerste drie maanden gratis uitproberen en tijdens die proefperiode draagt Apple niets af. Die muziek wordt dus feitelijk gratis weggegeven, maar daar staat tegenover dat op die manier miljoenen gebruikers kennis kunnen maken met de catalogus van Apple Music. Ook wordt gecompenseerd door iets meer uit te betalen dan gebruikelijk is in de muziekindustrie, aldus Apple.
Apple Music wordt op 30 juni in meer dan 100 landen gelanceerd en gaat € 9,99 per maand kosten.
Praat mee!