Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

‘Apple’s concurrent voor Netflix kost 15 euro per maand’

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
Apple's concurrent voor Netflix


Lees verder na de advertentie

Nu de verkoop van de iPhone lichtjes daalt, focust Apple zich steeds meer op diensten. Zo komt het binnenkort met een Netflix-concurrent, die de omzet voorziet van een extra impuls. Maar dit zal niet genoeg zijn om de teruglopende iPhone-inkomsten op te vangen, waarschuwt een analist.

Apple TV spelcomputer

Apple’s concurrent voor Netflix

Zelfs als de Netflix-concurrent buitengewoon succesvol is en over vier jaar 250 miljoen abonnees heeft, vertegenwoordigen de inkomsten slechts vijf procent van de totale omzet, schat analist Tom O’Shea van Jefferies. Hij verwacht dat Apple 15 euro per maand vraagt voor de TV-service, waarmee de Netflix-concurrent goed is voor zo’n 13,5 miljard dollar aan inkomsten.

Gezien de omzet van Apple (in 2018 lag die op 265 miljard dollar) kan dit worden gezien als ‘een druppel in de emmer’, aldus de kritische analist.


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Daarmee kan Apple de dalende iPhone-verkopen niet goedmaken, zegt hij. Met de TV-service alleen lijkt dit inderdaad lastig, maar de diensten samen lijken het gat wel op te vullen. Met 10,9 miljard dollar was de omzet uit diensten in het eerste kwartaal van 2019 hoger dan ooit, en 19 procent meer dan vorig jaar. Een analist van Bloomberg verwacht dat de diensttak in 2022 zelfs verantwoordelijk is voor bijna de helft van Apple’s winst.

Problemen

Met het aantal van 250 miljoen abonnees deed O’Shea overigens een rooskleurige voorspelling, want Netflix had 12 jaar nodig om de 130 miljoen abonnees te bereiken die het nu heeft. Apple krijgt het moeilijk om net zo succesvol te zijn, verwacht hij. Wel geeft hij aan dat Apple relatief snel kan groeien in zijn diensten, door ze te koppelen aan iOS. Zo bereikte het met Apple Music veel sneller de 50 miljoen betaalde abonnees dan marktleider Spotify deed.

Wat het Apple vooral lastig maakt, is de concurrentie. Het bedrijf zal moeten wedijveren met bestaande videodiensten als Netflix, Amazon Prime en Hulu. Bovendien geeft het slechts een fractie uit aan wat Netflix spendeert aan originele films en tv-programma’s.

Hierdoor is Apple veel afhankelijker voor productiehuizen die content aanleveren – en de onderhandelingen lopen stroef. Apple zou ongeveer 30 procent van de omzet die het via abonnementen verdient opeisen, wat de meeste mediabedrijven te gortig is. Onder meer Netflix en HBO Now zouden hierdoor zijn afgehaakt.

Daardoor maakt Apple het zichzelf lastig om voldoende klanten naar zich te lokken. ‘Er zijn maar een handvol spelers die content maken die ertoe doet’, zegt ‘O Shea. ‘Als je er een of twee van verliest, wordt je dienst veel minder aantrekkelijk’.

Lancering

Naar verwachting lanceert Apple zijn TV-dienst tijdens een keynote op 25 maart. Daarnaast presenteert het waarschijnlijk ook een abonnementendienst voor nieuws en tijdschriften.