Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Apple: App Store is géén monopolie

Auteur: Terry Stooker
0 reacties
Universele aankopen


Lees verder na de advertentie

Waar Apple voorheen vrijwel alle kritiek altijd naast zich neerlegde, reageert het Amerikaanse bedrijf sinds kort opvallend fel op verschillende aantijgingen. Zo gingen de verwijten tussen Apple en Spotify afgelopen maart publiekelijk over en weer. Nu heeft Apple een speciale pagina op zijn website gewijd aan waarom de App Store geen monopolie is.

App Store is monopolie

Eerst een beknopte geschiedenisles. De kritiek op de App Store vloeit deels voort uit de eerdere ruzie met Spotify. De Zweedse streamingdienst noemde Apple toen al een monopolist, waarop verschillende instanties een onderzoek startten naar de machtspositie van Apple.

Verschillende app-ontwikkelaars zijn inmiddels opgestaan om te verkondigen dat Apple een te groot deel van de inkomsten tot zich neemt. Daarnaast worden apps zonder goede reden geweigerd en verwijderd. Zo zouden schermtijd-apps zijn verwijderd, alleen maar omdat ze concurreren met Apple’s eigen functie.

Ondertussen is ook de democratische presidentskandidaat Elizabeth Warren op de ophef gedoken. Een van de speerpunten van haar campagne is dat zij grote techbedrijven wil opbreken. Dit zou betekenen dat een Apple geen eigen apps meer mag aanbieden in zijn eigen online winkel.

Apple reageert op kritiek


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Als dan de halve wereld over je beleid valt, dan kun je natuurlijk ook bijna niet anders dan reageren. Eerder gaf Apple al een verklaring, nu hebben ze zelfs een uitgebreide webpagina gewijd aan het hoe en waarom van de App Store.

App Store monopolie

Getiteld ‘principles and practices’ (principes en werkwijzen) valt er op deze pagina te lezen dat de App Store twee doelen heeft: deze moet een veilige en betrouwbare omgeving zijn voor consumenten om apps te ontdekken en downloaden, en hij moet grote kansen bieden aan alle ontwikkelaars.

De verantwoordelijkheid van de App Store ligt bij Apple, wordt er uitgelegd. Er worden geen apps verwijderd zonder duidelijke reden. Sterker nog, elke ontwikkelaar die zijn app geweigerd ziet, kan de reden hiervan inzien. Het team achter de keuring belt zo’n duizend keer per week met ontwikkelaars om problemen te verhelderen en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Zo komt de app uiteindelijk toch nog in de App Store terecht.

Verder verkondigt Apple trots te zijn op de meer dan 120 miljard dollar die al verdiend is door ontwikkelaars met apps en diensten in de App Store. Zoals bij elke eerlijke winkel kiezen ontwikkelaars zelf hoeveel geld ze vragen voor apps en in-appaankopen. Apple voorziet ontwikkelaars van het eerlijke en betrouwbare platform, dus vraagt hier een commissie voor. 84 procent van de apps in de App Store is overigens gratis en hier betalen ontwikkelaars Apple niets voor.

App Store verwelkomt competitie

Dat Apple met de App Store een monopolie heeft gecreëerd, wordt tegengesproken door de – enigszins passief-agressieve – sectie waarin Apple zijn eigen apps tegenover die van de concurrenten zet. Zo geven ze voor vrijwel elke eigen app vier concurrerende apps die in de App Store te downloaden zijn. Denk aan Gmail voor Mail, Dropbox voor iCloud en Spotify voor Muziek. ‘Hoezo monopolie?’ lijkt Apple hiermee aan te geven.

App Store monopolie

De pagina sluit af met de woorden dat Apple altijd bijleert en constant probeert de App Store te verbeteren voor consumenten en ontwikkelaars. De tomeloze inzet zal nooit verdwijnen.

Apple mag aangeklaagd worden

Deze webpagina is niet alleen in het leven geroepen om te reageren op alle kritiek. De kans is groot dat Apple deze ook gebruikt om zich alvast in te dekken voor de toekomst. Het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten heeft namelijk op 13 mei uitgesproken dat Apple aangeklaagd mag worden op ‘antitrust’, ofwel mededingingsrecht. Dit betekent dat een derde partij een rechtszaak aan kan spannen vanwege oneerlijke concurrentie. Hoewel dit niet betekent dat Apple direct zo’n zaak verliest, geeft het wel aan dat ook Het Hooggerechtshof zijn twijfels zet bij Apple’s praktijken.

Apple’s webpagina lijkt vooral te gelden als een eerste verweer tegen de uitspraak van Het Hooggerechtshof. Deze geeft in klare taal helderheid over het beleid van de App Store en waarom er geen monopolie is. Dit verhoogt in ieder geval alvast de drempel voor partijen die denken makkelijk te scoren door Apple aan te klagen. Sowieso zijn mededingingsrecht-zaken lastig te bewijzen. In de nabije toekomst heeft Apple dus nog weinig te vrezen.

Bron: Apple.com, CNBC.com, CNBC.com