Terug naar 3 redenen voor Apple om de Apple Car te maken
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

3 redenen voor Apple om de Apple Car te maken

Door Laura Grootaarts5 april 2016 14:245 min. leestijd0

Apple is beroemd en berucht geworden met de Mac, de iPod, de iPhone en later de iPad. Toen Apple een telefoon ging maken, vroeg iedereen zich af waarom. Nu stellen we die vraag opnieuw. Waarom maakt Apple een auto? Want Apple werkt aan de Apple Car, zoveel lijkt wel zeker na alle feiten en geruchten die inmiddels gelekt zijn.

De volgende tekst is een deel van het artikel ‘Apple’s grootste geheim ooit: Project Titan’ uit iCreate 77.

Apple Car

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

De iPhone 14 nu tot €10 korting per maand!orting!

• Krijg tot €400 terug bij inruil van een iPhone 12
• Extra voordeel met KPN Hussel

1. Apple wil de wereld redden

Tim Cook heeft eigenlijk al verklapt waarom Apple een auto bouwt: ‘Bij Apple weten we dat klimaatsverandering bestaat en wij willen er niet langer over praten, maar actie ondernemen.’ Na deze uitspraak onthulde hij het plan om 850 miljoen dollar te investeren in een zonnepark dat alle bedrijfspanden van Apple in Californië van stroom voorziet. Het ontwikkelen van een volledig elektrische auto ligt in het verlengde hiervan: hij vervangt de auto’s die fossiele brandstoffen verbranden. Stroom kun je op tal van milieuvriendelijke manieren opwekken: met eerdergenoemde zonnepanelen, maar ook met windmolens, waterkrachtcentrales en afvalverbrandingsinstallaties. Het zou ons niet verbazen als Tim Cook bij de onthulling van de Apple Car grapt dat de Apple met zijn uitstootvrije auto ‘de wereld gaat redden’.

2. Een Apple Car-abonnement is lucratief

Maar laat er geen twijfel over bestaan: geld speelt ook een grote rol. Apple hanteert grote marges op zijn producten. Met andere woorden: het bedrijf verdient goed aan elke verkochte iPhone, iPad en MacBook. Het ligt voor de hand dat ze dit ook zullen doen bij de Apple Car en ze kunnen meer verdienen op een auto van 50.000 euro, dan op een iPad van 500 euro. Dat is op voorwaarde dat we in de nabije toekomst auto’s nog ouderwets kopen en bezitten.

Er kan echter veel veranderen tussen nu en de lancering van de Apple Car in 2020. Het is niet ondenkbaar dat Apple inzet op de toenemende populariteit van deelauto’s en het privé leasen van auto’s. In beide gevallen betaal je om voor een bepaalde tijd een auto tot je beschikking te hebben. Misschien hebben we straks allemaal een Apple Car-abonnement waarmee we in elke parkeergarage een Apple Car kunnen lenen, om vervolgens per kilometer af te rekenen. Op die manier heeft Apple er zelfs profijt van dat een auto vijftien jaar meegaat: zo hebben ze jarenlang de tijd om de auto terug te verdienen. Voor nu klinkt het nog abstract, maar laat het maar aan Apple over om hier een financieel interessante mouw aan te passen.

3. Het ontwerp van moderne auto’s moet beter

Nog een reden waarom Apple als de wiedeweerga met een auto op de proppen moet komen, is het ontwerp van de hedendaagse auto. Het design is druk, met veel lijnen, plooien en randen. De koplampen kijken boos. Het dashboard zit vol knoppen en de software is knudde. Bovendien is de navigatiesoftware traag, de bediening omslachtig en zijn de menu’s onlogisch. Met een beetje geluk heeft je moderne auto een usb-aansluiting, zodat je in ieder geval de muziek van je iPhone kunt afspelen. Zodra je meer wilt, ben je aangewezen op een autoradio met CarPlay.

Dat brengt ons bij een toepasselijk weetje: Apple bracht iTunes in 2005 eerst naar de Motorola Rokr-telefoon en pas twee jaar later kwam de iPhone uit. Nu gebeurt hetzelfde met CarPlay: dat is ook software van Apple in de hardware van een ander. De volgende stap is ditmaal niet een eigen telefoon, maar een eigen auto.

De eerdergenoemde vader van de iPhone, Tony Fadell, wijst ons er trouwens op dat de iPhone niet ontwikkeld was als telefoon, maar als een computer met een telefoon erin. ‘En weet je wat: auto’s, in het bijzonder zelfrijdende auto’s, gaan steeds meer op computers lijken. Mensen die denken dat computerbedrijven geen auto’s kunnen bouwen, zijn niet goed wijs.’ Volgens die logica wordt de Apple Car niet ontwikkeld als een auto, maar als een computer met een auto erin. En net als bij een computer, is de software bepalend. Vier wielen, vier stoelen en vier deuren zijn het probleem niet.

Nee Apple, doe het niet!

We kunnen overigens ook minimaal twee redenen bedenken waarom Apple niet in de automarkt moet stappen. Om te beginnen gaat een auto veel langer mee dan een iPhone of een iMac. Apple kan je elke twee jaar een nieuwe iPhone verkopen (afhankelijk van je abonnement), terwijl een iMac een uithoudingsvermogen van ongeveer vijf jaar heeft. Kopers van een nieuwe auto daarentegen, zijn voor de aankomende vijftien jaar voorzien. Daar worden de boekhouders bij Apple vast niet blij van. Dat brengt ons bij de tweede reden: Tesla heeft voor het elfde kwartaal op rij verlies gedraaid. De ontwikkelingskosten vallen keer op keer hoger uit dan wat de verkoop van dure elektrische auto’s oplevert.

Meer weten over de Apple Car?

Het bovenstaande artikel is afkomstig uit iCreate 77. Dit is slechts een deel van een feature over de Apple Car. In 12 pagina’s praten we je helemaal bij over Apple’s grootste geheime project tot nu toe. iCreate 77 ligt vanaf 5 april in de winkels en is verkrijgbaar via onze webshop.

iCreate 77

 

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar