Voor Apple was 2017 zonder meer het jaar van de revolutionaire iPhone X. Aan het eind van het kalenderjaar kwam de tech-gigant echter vooral in het nieuws vanwege update-bugs en beveiligingsproblemen. In gesprek met The Telegraph gaat marketingbaas Phil Schiller in op deze problemen en blikt hij terug op het jaar van Apple.
Schiller over het jaar van Apple
‘Het was een bijzonder jaar voor ons’, zegt Schiller, doelend op het nieuwe vlaggenschip van Apple. ‘Het is iets wat we al heel lang plannen. We wilden zoals elk jaar een telefoon van de nieuwe generatie creëren en dat was de iPhone X.’
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Op dit moment biedt Apple vijf iPhone-modellen aan, maar Schiller is het er niet mee eens dat de productlijn rommelig wordt. Hij legt uit dat de iPhone SE nog steeds bestaat omdat het ‘voldoet aan de behoeften van sommige consumenten’. Er zijn geruchten over een nieuwe iPhone SE, maar daar wilde de marketingbaas van Apple niet op ingaan.
Ook reageerde Schiller op de vertraging van de HomePod. Voor veel bedrijven is het belangrijk om een product zo snel mogelijk de markt op te brengen, maar dat is niet de strategie die Apple volgt. ‘Sommige bedrijven brengen apparaten graag uit, zelfs als ze denken dat het niet meteen een succes wordt. Maar wij geven veel om kwaliteit. Dus als het nog niet klaar is, is het niet klaar.’
Kwetsbaarheden software
In 2017 kende Apple niet alleen succes; met regelmaat kwamen verschillende update- en beveiligingsproblemen aan het licht. ‘We hebben een slechte week achter de rug’, reageert de topman van Apple. ‘Er zijn een aantal dingen gebeurd, dat is alles. Het team kijkt zorgvuldig naar het proces en ze doen er alles aan om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt.
Praat mee!