reviews Apps

Review: Warbits (iOS)

Aan het begin van het laatste decennium kwam het spel Advance Wars voor de Game Boy Advance uit. In het zeer populaire strategiespel voerde je het bevel over een klein leger dat op een kaart met vierkante vakjes tegen vijandelijke units moest vechten. Klinkt als een doodserieus oorlogsspel, maar dankzij de graphics die uit een tekenfilm leken te komen, bleef het een luchtige aangelegenheid. Ook al maakt Nintendo tegenwoordig games voor iOS, een Advance Wars zul je op de iPhone of iPad zo snel niet tegenkomen. Daarom maakte ontwikkelaar Risky Lab een eigen versie van Advance Wars, genaamd Warbits. In deze review vertellen we je of deze game een slechte kopie of een uitstekende opvolger is.

Warbits

Review van Warbits

We zeiden het al: Warbits lijkt heel erg op Advance Wars. Je begint missies met een aantal units, allemaal met sterke en zwakke punten. De infanterie is goedkoop en kan steden veroveren, maar trekt aan het kortste eind tijdens een gevecht tegen een tank. Die heeft wederom niets te melden als hij onder artillerievuur ligt. Samen met allerlei andere units, zoals bergtroepen, een mobiel luchtafweergeschut en straaljagers, ontstaat een uitgebreidere variant op het bekende principe van steen, papier, schaar.

Multispeler

In de singleplayer-campaign van Warbits maak je geleidelijk kennis met alle elementen van het spel. Zo leer je bijvoorbeeld fabrieken kennen waarmee je nieuwe units kunt bouwen en moet je vechten in de zogeheten ‘Fog of War’ die delen van de kaart onzichtbaar maakt.

De echte lol begint echter pas na de campagne: dan speel je potjes tegen de computer, of – nog veel leuker – je speelt online tegen menselijke tegenstanders. Op dat vlak is de kopie zelfs beter dan het origineel. Je kunt tegen vrienden of vreemden spelen, en dankzij een tag-systeem vind je (of maak je zelf) snel een potje dat aan jouw wensen voldoet. Wat ons betreft is Warbits al weer een van de beste iOS-games van 2016. Het spelprincipe van Advance Wars werd perfect vertaald naar iOS en wat de sfeer betreft wist Risky Labs er een eigen draai aan toe te voegen. En overigens, Warbits is tijdelijk afgeprijsd naar 2,99 euro. Kopen maar!

• Geweldig spelprincipe
  • leuke singleplayer-campaign
  • multiplayer