Review: Severed (iOS) – eenarmige avonturen

Severed-stock

Over het algemeen vallen games voor iOS in een van twee categorieën. Aan de ene kant heb je de zogeheten casual games. Simpele spelletjes die iedereen onmiddellijk begrijpt, maar die weinig diepgang bieden. Aan de andere kant staan de hardcore-games. Deze zijn vaak rechtstreeks omgezet van een echte console-game. Hierdoor bieden ze veel meer diepgang, maar zijn ook ingewikkelder. Zelden komen we games tegen die de positieve eigenschappen van beide categorieën combineren. Severed, dat afgelopen week in de App Store verscheen, is zo’n geval. Na release werd het onmiddellijk uitgeroepen tot ‘Keuze van de redactie’ en het is nog tot morgen in de aanbieding voor 5,99 euro. Deze review komt dus nog precies op het goede moment.

Severed voor iOS

Het eerste wat bij Severed opvalt, zijn de graphics. Je wandelt door een kleurrijke wereld die nog het meest doet denken aan de stijl van de Disney-film Hercules – althans, een veel donkerdere en macaberdere versie ervan. Het hele spel beleef je vanuit de ogen van het meisje Sasha. Hoewel ze net wakker is geworden, lijkt het alsof ze in een nachtmerrie is beland. Haar vader, moeder en broer zijn verdwenen en bovendien is ze zwaar gewond. Daar waar eigenlijk haar rechter arm zou moeten zijn, zit alleen een bloederige armstomp. Maar dat houdt Sasha niet tegen om op zoek te gaan naar haar gezin. Bewapend met een zwaard tik je je door de vreemde wereld. Met een tik in het midden loop je een beeldscherm verder, een tik aan de linker- of rechterkant laat Sasha draaien. Veeg je met twee vingers, kun je je omgeving wat nauwkeuriger bekijken. Dankzij een mini-map rechtsboven weet je steeds waar je je bevindt.

Severed1

Vechten met een arm

Het rondlopen en ontdekken van de wereld is dankzij de vormgeving al heel leuk, maar echt een game is het niet. Daarom kom je ook talrijke vijanden tegen. Vechten doe je met behulp van veegbewegingen op het scherm. Deze worden rechtstreeks omgezet naar zwaardslagen. Omdat je maar één arm hebt, zit blokkeren van vijandelijke aanvallen er niet bij, maar pareren met je zwaard kan wel. Gelukkig heeft elk monster zwaktepunten zodat je met de juiste strategie elke nog zo hopeloze situatie kunt doorstaan. Echt moeilijk wordt het pas als je tegen meerdere monsters tegelijkertijd moet vechten. Dan moet je je vaak draaien om aan te vallen en te pareren. Het spel wordt geleidelijk moeilijker, maar Sasha leert ook voortdurend nieuwe vaardigheden die het vechten makkelijker maken.

Severed2

Combinatie van casual en hardcore

Het mooie aan Severed is dat wat je doet in het spel eigenlijk vrij simpel is. Als je ooit een casual-game als Fruit Ninja hebt gespeeld, snap je ook hoe je Sasha laat vechten. Tegelijkertijd biedt Severed echter veel meer diepgang. Je character leert nieuwe vaardigheden en er zit een spannend verhaal in het spel. Dat is overigens vrij griezelig en macaber, dus voor kleine iOS-games is Severed niet helemaal geschikt. Maar anderen beleven na aankoop zo’n 7 uur puur game-genot. Je koopt het spel in de App Store.

• Mooie graphics
  • Cool verhaal
  • Toegankelijk ...