Lifeline is Apple's gratis App van de week (review)

‘Hallo? Werkt dat ding hier? Kan iemand lezen wat ik schrijf? Mijn ruimteschip is gecrasht. Op een planeet … en ik heb geen flauw idee waar ik ben.’ Dat is het begin van Lifeline, een interactief boek voor de iPhone en Apple Watch. Of nou ja, boek … het is eigenlijk meer een gesprek (in het Engels) met Taylor, wetenschapsstudent op het ruimteschip Varia. Dat schip is dus net gecrasht en Taylor stuurt je sms-achtige berichten. Hierin beschrijft hij wat hij allemaal tegenkomt op deze vreemde maan.

Lifeline is Apple’s app van de week en je kunt hem momenteel gratis downloaden in de App Store.

Lifeline

Bepaal het verloop van Lifeline

Het interactieve gedeelte zijn jouw antwoorden die het verhaal beïnvloeden. Een voorbeeld: Taylor ziet in de verte een symmetrische heuvel en in tegenovergestelde richting rookkolommen van de neergestorte Varia. Jij bepaalt waar hij naartoe moet gaan en al naargelang wat je kiest verandert het verhaal. Het grappige is dat je Taylors berichten in realtime binnenkrijgt. Laat je hem naar het wrak lopen, dan duurt het een paar uurtjes voordat hij daar is. Als je weer moet reageren, krijg je een push-melding op je telefoon.

Door deze opbouw kun je Lifeline prima even tussendoor starten, de binnengekomen berichten lezen en een antwoord kiezen op Taylors volgende vraag. Die zijn overigens niet altijd zo willekeurig te beantwoorden als het voorbeeld hierboven. Of weet jij zo of je naast een kleine nucleaire reactor mag slapen die met een kracht van 150 rads straalt? Dan is het aan jou om even Google te raadplegen en Taylor het goede advies te geven.

Ontdek de verschillende eindes

Afhankelijk van de antwoorden je kiest, kan het verhaal meerdere dagen duren. Daarna is het nog zaak om de verschillende eindes te ontdekken. Dankzij een ‘Fast mode’ kun je daarbij al gespeelde passages overslaan. Als je van boeken of iOS-games houdt (of allebei), dan is Lifeline een echte aanrader.