Review: Inside Out – de nieuwe topper van Pixar

Auteur: Arjan Kropman
Inside Out

Inside Out (IMDb) is de nieuwste film van animatiestudio Pixar, het filmbedrijf dat Steve Jobs in 1986 na zijn ontslag bij Apple van Lucasfilm kocht en groot maakte. Het verhaal gaat over een jong meisje en de vijf emoties die in haar hoofd wonen.

Emoties

Anger, Sadness, Fear, Disgust en Joy (Woede, Verdriet, Angst, Afkeer en Geluk) sturen samen de jonge Riley aan. Ze is gelukkig met haar ouders tot ze vanwege een nieuwe baan van haar vader het platteland in de Midwest verlaat en naar San Francisco verhuist. Het gaat mis in haar hoofd wanneer Joy, die tot dan toe het team van emoties aanvoerde – en zorgde voor een gelukkig leven – en Sadness gescheiden raken van de overige emoties en niet meer terug kunnen naar het hoofdkantoor. De overige emoties sturen Riley vanaf dat moment aan en dat gaat niet zo goed.

Overtreffende trap

Het team van Pixar overtreft zichzelf weer eens met deze film. Filmisch gezien is er weinig nieuws onder de zon, al is de keuze voor textielachtige figuurtjes wel weer interessant. De details, zoals het dwarrelende stof in het zonlicht rondom de figuren en de wuivende vezels van hun ‘huid’, zijn prachtig. Waar Inside Out echt in uitblinkt, is het weergaloze verhaal. Het team van schrijvers deed duidelijk onderzoek naar de werking van de menselijke geest. Gaandeweg de film wordt uitgelegd hoe het menselijke brein werkt. Welke herinneringen zijn belangrijk, welke worden opgeslagen en welke verdwijnen? De kwinkslagen die de makers bedachten om verschrikkelijk herkenbare feiten in ieders hoofd te verklaren, zijn geweldig. Hoe komt het bijvoorbeeld dat er zo nu en dan ineens een raar reclameliedje in je hoofd schiet? En waar is dat denkbeeldige vriendje uit je jeugd eigenlijk gebleven?

Inside Out

De vijf hoofdrolspelers in het hoofd van Riley zijn bijzonder goed ‘gecast’ en heel herkenbaar. De bange Fear werkt het meest op je lachspieren, terwijl je je in de loop van het verhaal juist gaat ergeren aan de eeuwige opgewektheid van Joy. Het moraal van het verhaal is dan ook dat je alle emoties nodig hebt om evenwichtig door het leven te gaan. Inside Out is een absolute aanrader – en zoals we van Pixar gewend zijn niet alleen voor kinderen.

Pixar en Steve Jobs

Jobs kocht de animatietak van Lucasfilm voor 5 miljoen dollar en investeerde nog eens vijf miljoen in het nieuwe bedrijf. Aanvankelijk legde Pixar zich toe op de verkoop van een nieuwe computer. Toen medewerker John Lasseter echter een filmpje over een gloeilamp maakte om te laten zien wat je zoal met de Pixar Image Computer kon doen, ging het bedrijf zich steeds meer toeleggen op het maken van animatiefilms. In 1995 maakte Pixar de eerste lange film: Toy Story. Disney deed de marketing voor de film. In 2006 kocht Disney de animatiestudio voor 7,4 miljard dollar. Jobs’ aandeel van meer dan 50 procent werd omgezet in een aandeel van 7 procent in Disney. Jobs werd daarmee de grootste aandeelhouder van Disney Studios. Pixar werd zodoende alweer een van de grote successen van Steve Jobs. Een leuk detail: in veel eerder films van Pixar zijn producten van Apple te herkennen. In Inside Out lijken de hoofdrolspelers echter met Motorola’s te bellen.

Bonus

Wie naar Inside Out gaat, wordt voorafgaand aan de film getrakteerd op een kort filmpje van John Lasseter, het eerste grote creatieve brein achter Pixar. Lava gaat over een eenzame vulkaan die graag gezelschap zou willen hebben. Alleen deze korte muzikale clip is de moeite van het kaartje al waard.

Prijs: circa € 10

• Verhaal
  • Uitwerking