Apple-patent voor 3D iOS-interface

Het Amerikaanse patentbureau publiceerde gisteren een Apple-patent voor een nieuwe 3D-interface op iOS-apparaten op basis van bewegingsdetectie.

Beweging

Apple doet al geruime tijd onderzoek naar 3D-interfaces. Niet zozeer naar de techniek van 3D-illusie die elk oog een ander beeldje voorschotelt en dus een speciale bril vereist, maar naar de illusie van een bewegingsgestuurde 3D-ruimte binnen het beeldscherm waarbij het perspectief wijzigt zodra de gyroscoopsensor en de versnellingsmeter een rotatie van het apparaat detecteren.

Stel je dat als volgt voor: je kijkt op je iOS-apparaat naar de (2D-)achterwand van de 3D-ruimte (zie figuur 1a). Als je het apparaat nu over de lengteas (x-as) met de klok mee roteert, krijg je op de plaats van de achterwand de 2D-linkerzijwand van de 3D-ruimte te zien (zie figuur 1b). Door die rotatiebeweging zie je nu dat de 3D-objecten op de boden van de 3D-ruimte vanuit een ander perspectief worden getoond.

Meer patenten

Met eerdere patenten liet Apple ook al een 3D-ruimte zien die wordt bestuurd via Kinect-achtige bewegingen vóór het scherm, welke door nabijheidssensoren worden herkend. Het patent van gisteren kan die technologie uitbreiden naar iOS-apparaten als de iPhone, iPad en iPod touch, mits die voor het renderen van de beelden over een krachtige grafische processor beschikken.

De 3D-beleving die met deze technologie wordt bereikt, is overigens heel anders dan de brilloze 3D-techniek die in de Nintendo 3DS is toegepast. Die laatste maakt voor een 3D-illusie gebruik van autostereoscopie via een ‘parallax-barrier’, waardoor je de beelden kunt vergelijken met wat holografische stickers produceren.

iPad 3

Volgens recente geruchten zou Apple overwegen die autostereoscopie-techniek in de iPad 3 te introduceren, maar dat is zeer onwaarschijnlijk vanwege de gezondheidsproblematiek (hoofdpijn, epilepsieaanvallen) die deze technologie bij daarvoor gevoelige mensen teweegbrengt.